Sluiting Apollo Tyres in Enschede slaat in als een bom

Geplaatst door redactie

Apollo Tyres Vredestein verhuist naar Hongarije. Met Europees geld. Vrijdag is bekendgemaakt dat de ruim 500 werknemers van de 100 jaar oude Enschedese bandenfabriek over een jaar hun baan verliezen. Het moederconcern uit India zegt geen toekomst meer te zien door de enorm gestegen energie- en loonkosten in Nederland. Het startte de verhuizing echter al jaren geleden.

Tags:
Een werknemer in de fabriek in Hongarije. Foto: Apollo Tyres

De sluiting vindt doorgang in de zomer van 2026. Het gehele productieproces wordt overgeheveld naar een Apollo-fabriek in Hongarije. Daar werd 5 jaar geleden al een fabriek geopend die toen de helft van het Nederlandse werk kreeg. Ook toen verloren in Enschede ruim 500 mensen hun baan.

Extra zuur is dat de infrastructuur rond de fabriek is betaald door ‘Europa’, zoals uitgebreid beschreven door RTV Oost. ‘Honderd miljoen euro aan Europese en Hongaarse subsidie lijkt de veroorzaker van de aangekondigde sluiting van bandenfabriek Vredestein in Enschede’, zo schrijft RTV Oost. ‘Toen moederbedrijf Apollo in Hongarije een nieuwe fabriek kon bouwen dankzij de staatssteun, vreesden Nederlandse politici al voor de banen in Enschede. Ze zien hun zorgen nu bevestigd worden. “Het frustrerende is: we hebben zien aankomen en aan de bel getrokken, maar er is te weinig gedaan.”‘

Tubantia weet gelukkig te melden dat het UWV voldoende kansen ziet voor de werknemers. ‘De vraag naar geschoolde arbeidskrachten is groot.’

Verkoop viel tegen

Uiteraard voelden de medewerkers zelf ook dat het niet goed ging met hun bedrijf. In 2020 werd het totale personeelsbestand nog gehalveerd van 1200 naar 600. Het bijbehorende werk verdween toen ook al naar Hongarije. Ondertussen viel de verkoop van de Spacemaster, een opvouwbare reserveband, flink terug. Vorige maand werd aangekondigd dat 60 tijdelijke contracten niet zouden worden verlengd.

Leeglopende industrie

Volgens CNV-onderhandelaar Nicole Engmann vormt de verhuizing van Apollo Tyres het volgende voorbeeld van de industriële leegloop in Nederland. “Wederom hebben hoge energiekosten en inflatie een rol gespeeld bij de beslissing om het productieproces naar een ander land te verplaatsen. En wederom verdwijnt er daarmee een hoop werkgelegenheid uit ons land. Wat ons betreft ligt er een rol voor de overheid in het gelijktrekken van de Nederlandse concurrentiepositie. Uiteraard is de garantie op het behoud kwalitatief goede arbeid daarbij voor ons een belangrijke voorwaarde.”

Tags:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)

  1. Héél zuur dat deze verhuizing met “eigen” geld betaald wordt. Het enige opwekkende is misschien dat het werk (nog) in de EU blijft, voor degenen die daarin willen blijven geloven, ondanks deze dolksteek in de rug. Maar ja, Hongarije hè.