Rubber op het spoor

Geplaatst door redactie

Een rubbercomposiet dat wel trillingen opvangt, maar nooit slijt. Wie die heilige graal in zijn bezit heeft, kan zich waarschijnlijk verheugen in een lang en veelomvattend  leveringscontract met Prorail, want naarmate er steeds meer, zwaardere en snellere treinen komen, wordt ook de noodzaak om trillingen tegen te gaan groter.

Irene Kraak met een staal van de rubberen ballastmat met noppen die wordt getest onder het spoor bij Wierden. Foto: Prorail/Stefan Verkerk

Inwoners van Nederland klagen in toenemende mate over trillingshinder door treinverkeer. ProRail wil deze overlast bij de bron aanpakken. Het ontstaan van de trillingen en het effect van maatregelen, zijn echter moeilijk te voorspellen. Ook worden er vooralsnog geen normen/richtlijnen/beleid voor trillingen voorgeschreven vanuit de overheid. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt ProRail daarom aan de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS) die een divers palet aan betaalbare oplossingen/maatregelen moet opleveren.

Dit artikel is in zijn geheel te lezen in Kunststof en Rubber 6 – 2024, pagina 8

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)

  1. Geachte lezeres of lezer,
    Er zijn vele Europese regels die zich richten op de verbinding tussen rails en bielsen. Uit ervaring weet ik dat EVA – met een VA-gehalte van 14% een norm was die als kunststofsoort werd goedbevonden.
    Nooit heb ik iets kunnen lezen over een broertje van EVA, namelijk EBA, mogelijk voorzien van een gering gehalte aan maleide om het eindproduct door een hechtere polymeerverbinding tot een langer leven te krijgen. Wie meer weet, mag het graag zeggen!!