Geavanceerde composiet rotorbladen vliegende auto Pal-V klaar voor productie

Geplaatst door redactie

Pal-V en Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR hebben de ontwikkeling van de rotorbladen voor de vliegende auto Pal-V Liberty afgerond, waarmee de industrialisatiefase kan beginnen.

De rotorbladen zijn ontworpen door NLR dat uitgebreide ervaring heeft in lucht- en ruimtevaarttechniek en composietstructuren. De bladen zijn volgens het Nederlandse Pal-V 20% efficiënter met minder weerstand vergeleken met vergelijkbare bladen, wat resulteert in betere prestaties en brandstofbesparing. Dankzij de geavanceerde composiettechnologie weegt een set van twee rotorbladen met een totale lengte van bijna 11 meter slechts 35,8 kilo.

“We zijn verheugd dat we een nieuwe mijlpaal hebben bereikt met onze nieuwe technologie voor hoogwaardige composietrotorbladen”, aldus Henri de Vries, Senior Scientist bij NLR. “Samen met Pal-V hebben we technische uitdagingen overwonnen en ervoor gezorgd dat onze rotorbladen klaar zijn voor industriële productie. Gyroplane-rotorbladen worden in beweging gebracht door de luchtstroom om lift te creëren in plaats van door een motor te gebruiken, dit wordt autorotatie genoemd. De Pal-V-bladen zijn dus in feite de vleugels tijdens de vlucht. Naast dat ze lichtgewicht zijn, bevatten ze een middenscharnier om de bladen in te klappen en het voertuig op de weg te laten rijden met een handige voertuiglengte van slechts 4 meter. Dit maakt het ontwerp uniek en ongekend.”

De faciliteiten van NLR, waaronder windtunnels, composietproductiefaciliteiten, apparatuur voor het testen van structuren en zelfs een landingsbaan, zijn gebruikt bij de R&D en certificeringstesten van verschillende onderdelen en subsystemen. Het partnerschap blijft belangrijk nu de lancering van de eerste productie-eenheden nadert. Pal-V heeft een kleinschalige assemblagelocatie opgezet in de buurt van het hoofdkantoor in Nederland, waar het zich voorbereidt op de serieproductie van de Liberty.

“Pal-V heeft andere spelers in de markt voor geavanceerde luchtmobiliteit (AAM) overtroffen door haar focus op het gebruik van bestaande regelgeving. Met de steun van talloze leveranciers en gewaardeerde partners zoals NLR concentreert Pal-V zich nu op het afronden van de laatste fase van luchtcertificering, nalevingsdemonstratie. Met een orderboek dat de eerste drie jaar van de productie vult, zal de Pal-V Liberty worden gebruikt om de groeiende wereldwijde mobiliteitsuitdagingen te overwinnen”, aldus Robert Dingemanse, CEO en oprichter .

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *