Tupperware, wereldwijd bekend om zijn plastic voedselcontainers, heeft faillissement aangevraagd na jaren van dalende populariteit en financiële problemen. Het gaat om een zogenoemd ‘Chapter 11-faillissement’, dat bedrijven de mogelijkheid biedt om financiële problemen oplossen door te herstructureren.
“De afgelopen jaren is de financiële positie van het bedrijf ernstig beïnvloed door de uitdagende macro-economische omgeving”, zei CEO Laurie Ann Goldman vorige week in een verklaring. “Dit proces is bedoeld om ons essentiële flexibiliteit te bieden terwijl we strategische alternatieven nastreven om onze transformatie naar een digitaal-eerst, technologiegedreven bedrijf te ondersteunen.”
Het Britse investeringsplatform Hargreaves Lansdown denkt echter dat het nog wel eens lastig kan worden om een overnamekandidaat te vinden. “Er is nog steeds een kans dat er een koper voor het bedrijf gevonden kan worden, maar aangezien plastic als verre van fantastisch wordt beschouwd door milieubewuste consumenten, zal het een zware opgave worden om het merk nieuw leven in te blazen.”
Feestje?
Tupperware is misschien nog wel beroemder vanwege zijn verkoopstrategie dan vanwege de plastic voedselcontainers zelf – hoewel die ook zeer vernieuwend waren in. Maar het idee om mensen elkaar aan huis te laten kennismaken met het product, in een gezellige setting, zelfs vaak ‘feest’ genoemd, is geniaal te noemen. In 1951 uitgevonden door Tupperware’s Brownie Wise wordt deze manier van huis-aan-huisverkoop nog steeds gepropageerd op de Tupperware-website.
Inmiddels zijn verschillende filmpjes verschenen van Tupperwareconsulenten die ware fans zijn. Zo vertelt consulente Silvia Smit aan De Stentor dat ze niet kan stoppen met Tupperware, omdat ze anders in een zwart gat valt. En Jack Mulders uit Guttecoven gaat liever naar een Tupperware party dan naar de kroeg: