Acht wereldspelers in chemie en recycling bundelen hun krachten om autobekleding en kunststofonderdelen een tweede leven te geven. Vandaag start een pilot in Uithuizen bij Autodemontage Klaas Boer. Vandaag start de pilot in Uithuizen, bij Autodemontage Klaas Boer.

Deelnemende bedrijven zijn BASF, Covestro, LG Chem, LyondellBasell, Mitsubishi Chemical Group, SABIC, SUEZ en Syensqo. Samen vormen zij de Global Impact Coalition (GIC). Autodemontage Klaas Boer gaat kunststof onderdelen uit oude auto’s halen. Dat gebeurt met speciaal materieel, zodat de onderdelen netjes uit de voertuigen komen. Vervolgens worden de kunststoffen gesorteerd op soort materiaal en type onderdeel. Daarna gaan de onderdelen naar Reyond in Duitsland. Daar worden ze verkleind en verder gesorteerd bij Steinert. Vervolgens verwerken de acht samenwerkende bedrijven de kunststofstromen met hun eigen recyclingtechnieken.
Waarom deze pilot?
Jaarlijks verdwijnt zo’n 800.000 ton kunststof uit oude auto’s in Europa in de verbrandingsoven of op de vuilnisbelt. Minder dan 20% wordt gerecycled. De pilot onderzoekt hoe kunststoffen uit auto’s efficiënter kunnen worden ingezameld, gesorteerd en hergebruikt. Het doel: een gesloten kringloop creëren voor auto-kunststoffen.
Wat maakt deze aanpak uniek?
- Focus op bulkverwerking van End-of-Life Vehicles (ELV’s).
- Selectieve demontage: Kunststoffen worden al bij de bron gescheiden.
- Internationale samenwerking: Van demontage in Nederland tot recycling in Duitsland.
Charlie Tan, CEO van de Global Impact Coalition, zegt:
“Dit project is een keerpunt. Door de hele keten samen te brengen sluiten we eindelijk de kringloop van auto-kunststoffen.”
Over Global Impact Coalition
De Global Impact Coalition is een internationaal platform dat chemiebedrijven samenbrengt. Het doel: een circulaire, klimaatneutrale toekomst bouwen. Door samenwerking en innovatie pakken zij problemen aan die geen enkel bedrijf alleen kan oplossen.