Plastic Bank viert een mijlpaal die velen onhaalbaar achtten: meer dan 50.000 inzamelaars hebben uit naam van de organisatie 7 miljard plastic flessen uit het milieu verzameld. Dat is ruim 140 miljoen kilo plastic afval die niet in onze oceanen en stortplaatsen terecht zijn gekomen. “Maar we verdrinken nog steeds in plastic. Dit is niet alleen een viering; het is een wake-upcall.”
Plastic Bank is een sociale fintech met een wereldwijd statiegeldprogramma dat armoede wil bestrijden en plasticvervuiling tegengaat. Bedrijven sponsoren de organisatie, die mensen in arme landen betaalt voor ingezamelde plastic flessen. Deze worden vervolgens gerecycleerd. De inzamelaars verdienen geld; de sponsors kunnen iets doen voor het milieu. Als ze zelf plastic exporteren naar landen zonder recyclingprogramma, maar ook in het algemeen, bijvoorbeeld als aanvulling op of alternatief voor lokale duurzaamheidsmaatregelen.
Oprichter en CEO David Katz: “Plasticvervuiling is een probleem van ons allemaal. De 7 miljard ingezamelde flessen vertegenwoordigen niet alleen plastic, maar ook mensen: tienduizenden leden die afval hebben omgezet in kansen, een vast inkomen hebben verdiend en toegang hebben gekregen tot sociale voorzieningen. Dit is geen liefdadigheid, maar empowerment. We hebben er iedereen voor nodig.
100 flessen gratis ter introductie
“Dit is een oproep tot actie. Sluit u vandaag nog aan bij de beweging, neem stelling tegen plasticvervuiling en armoede en laat uw stempel drukken. Uw eerste 100 flessen impact zijn gratis.“
Plastic Bank heeft een hoofdkantoor in Canada en vestigingen in de Filipijnen, Indonesië, Brazilië, Egypte, Thailand en Kameroen. PlasticBank® en Social Plastic® zijn handelsmerken van The Plastic Bank Recycling Corporation.