Wordt het vochtige doekje verplicht plasticvrij?

Geplaatst door redactie

Een Europees verbod op plastic in vochtige doekjes. Dat wil Stichting Rioned, de brancheorganisatie voor partijen die bij de openbare riolering betrokken zijn. In december bood het een petitie aan aan de Tweede Kamer. PVV-staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) beloofde het in te brengen bij de evaluatie van de Europese richtlijn tegen wegwerpplastic (Single Use Plastics Directive).

Image by Alexa from Pixabay

70.000 storingen per jaar in rioolgemalen en ongeveer 26 miljoen euro extra beheerkosten. Dat is de prijs die Nederland volgens Rioned nu al betaalt voor het doorspoelen van plastichoudende vochtige doekjes door de wc. ‘90% van al het afval bij riooloverstorten bestaat uit vochtige doekjes.’

Tekst gaat door onder de afbeelding

Vochtig toiletpapier is – dankzij een lobby van rioolbedrijven – al plasticvrij en doorspoelbaar. Andere vochtige doekjes blijven mensen echter ook in het toilet gooien. Directeur-bestuurder Hilde Niezen bij de overhandiging van de petitie: “Door deze doekjes plasticvrij te maken, pakken we een groot deel van het probleem direct aan. We roepen daarom vandaag officieel de overheid op om zich hiervoor in te spannen en kijken uit naar hun reactie.”

Vooruitstrevende producenten van doekjesmateriaal, zoals Codi in Veenendaal willen de komende jaren het gebruik van plastic in consumentendoekjes uitbannen. ‘Technisch zijn er geen belemmeringen, het draait om de kost- en productieprijs’, aldus Rioned. ‘Plastic bevattende doekjes zijn nu nog goedkoper te maken en leveren retailers een hogere marge op.’

En er worden behoorlijk wat vochtige doekjes verkocht in deze groeimarkt. Wereldwijd werd er in 2023 voor 4,6 miljard dollar aan vochtige doekjes verkocht en marktanalisten verwachten dat dat 2032 7,4 miljard dollar is. ‘De markt voor vochtig toiletpapier vertegenwoordigt een groeiend segment binnen de sector voor persoonlijke hygiëne, gekenmerkt door een toenemende vraag naar producten die een combinatie van reinheid en comfort bieden. Met de nadruk op persoonlijke verzorging kiezen consumenten steeds vaker voor producten die niet alleen zorgen voor reinheid, maar ook extra voordelen bieden, zoals verzachtende ingrediënten en milieuvriendelijke verpakkingen’, aldus Verified Market Reports.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *