Wat hebben een tunnel en een wandelschoen gemeen? Beide hebben een membraan dat het binnendringen van regen verhindert. Wil je een tunnel bouwen dan stap je in Noorwegen naar Oldroyd. Voor het membraan en de gespuitgiete bevestiging, die ze maken uit 100 procent oceaanplastic.
Tunnels zijn een alledaags verschijnsel in Scandinavië omdat ze worden gebruikt om de vele fjorden te omzeilen. Noorwegen alleen al telt meer dan 900 tunnels en de langste wegtunnel ter wereld bevindt zich er ook. Zo’n tunnel voor het verkeer is complexer dan je misschien denkt. Achter die zichtbare tunnel buis bevindt zich een geavanceerd membraansysteem. Het voorkomt dat water binnendringt en schade veroorzaakt aan de betonnen tunnelwanden.
Afstandhouders
Oldroyd is hét adres om te voorkomen dat regenwater binnendringt en heeft in Scandinavië een marktaandeel van meer dan 90 procentlanden. De sleutel tot het succes ligt in de innovatieve kracht van het familiebedrijf. Oprichter John Oldroyd Cheetham legde zich aanvankelijk toe op folie-extrusie, maar maakte met behulp van KraussMaffei ook kennis met de spuitgiettechnologie.
Het familiebedrijf – gevestigd in Stathelle, ongeveer 160 kilometer ten zuidwesten van Oslo – exploiteert nu met succes drie hydraulische CX 160-750 met een sluitkracht van 1600 kN. Op de machines worden afstandhouders (‘spacers’) gemaakt. De afstandhouders lijken nog het meest op een rond gebogen vakwerkconstructie en houden de rotswand en het membraam op de benodige afstand van elkaar. De cyclustijd bedraagt ongeveer 15 seconden. De afstandhouders wegen ongeveer 150 gram en Oldroyd maakt ongeveer 20 modellen, variërend in diameter en hoogte.
100 procent oceaanplastic
Alleen al voor één tunnel zijn 300.000 tot 400.000 afstandhouders nodig. Voor dergelijke hoeveelheden loont het ecologisch om gerecycleerde materialen te gebruiken. Oldroyd gebruikt 100 procent oceaanplastic, dat ruwweg voor de helft uit PP en voor de andere helft uit PE bestaat, afkomstig van restanten van visnetten en plastic trossen. Dit materiaal wordt aan de Noorse kust door gespecialiseerde bedrijven verzameld en vermalen, gewassen en geregranuleerd. De resterende visgeur is voor de tunnelbouw geen probleem en hoeft dus niet compleet te worden verwijderd. Dankzij APCplus zijn de wisselende materiaalsamenstelling en de daarmee gepaard gaande viscositeitsschommelingen geen probleem: het shotgewicht blijft constant door het omschakelpunt en het drukniveau van shot tot shot aan te passen.
Automatisering noodzakelijk
Efficiënte automatisering is nodig om in Europa concurrerend kunststofproducten te kunnen produceren. Alle Oldroyd-machines zijn daarom uitgerust met bovenmaatse LRX-robots van KraussMaffei. Met hun zeer lange verticale as kunnen ze grote hoeveelheden geproduceerde producten opstapelen – te beginnen met een gelijkvloerse pallet tot een hoogte van twee meter. In het geval van de tunnelafstandhouders dekt dit volume precies de productie van één (onbemand) weekend.
2-componenten met TPE
Binnenkort neemt Oldroyd een nieuwe CX voor tweecomponentenproductie in gebruik, want John Cheetham heeft opnieuw een ontwikkeling gedaan die de tunnelbouw zal veranderen: de Roadstar-tweecomponentenplaat uit PP en TPE. De RoadStar wordt bevestigd op de stalen staven die de betonwand en de rotslaag met elkaar verbinden. Tot nu toe waren deze platen van metaal met alle corrosieproblemen van dien. Niet alleen heb je dan te maken met noodzakelijk onderhoud maar de levensduur gaat ook niet verder dan een halve eeuw. De RoadStars moeten daar verandering in brengen. In speciale verouderingstests wordt de levensduur in elk geval op 120 jaar geschat. De RoadStar is door klanten van Oldroyd getest en algemeen aanvaard. De geïntegreerde TPE-laag heeft een afdichtende werking, terwijl de andere zijde van PE slagvast is. Door het succes en de bijbehorende hoge aantallen verwacht KraussMaffei dat meer tweecomponentenmachines vanuit München hun weg naar het noorden zullen vinden.