Betonnen bruggen renoveren met composiet

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Een internationaal samenwerkingsverband met onder meer het Nederlandse Fibercore heeft een concept ontwikkeld om betonnen bruggen te renoveren met een prefab composiet paneel. Het Surebridge concept is getest in Hardenberg. Nu gaat een tweede project van start in Noorwegen.

Surebridge staat voor Sustainable Refurbishment of Existing Bridges. De methode is ontwikkeld in een samenwerkingsverband van 10 Europese landen, de Verenigde Staten en de Europese Commissie. Voor het ontwikkelen van Surebridge werkte FiberCore Europe samen met de TU Chalmers (Zweden), de universiteit van Pisa (Italië) en AICE Consulting (Italië).

Surebridge is een methode om betonnen bruggen te versterken en te repareren. De bestaande constructie wordt versterkt en indien gewenst verbreed door er een prefab composiet paneel schuifvast op te monteren. Hierdoor kan de brug weer tot 50 jaar mee, met minimaal onderhoud, aldus Fibercore.

Betonnen bruggen renoveren met composietAfbeelding laat zien hoe het Surebridge-concept in lagen is opgebouwd. Illustratie: FiberCore Europe 

De brug wordt door toepassing van de methode met een factor 2 tot 2,5 versterkt, in een bouwtijd van 6 weken. En omdat de constructie niet hoeft worden gesloopt, levert dit besparing op in tijd, hinder en transporten. Ook op kosten wordt bespaard; in vergelijking met sloop en nieuwbouw tot 50%.

De Noorse partner van FiberCore Europe, Module Solutions & Systems, zal samen met Multiconsult innovatieve en duurzame oplossingen voor bruggenonderhoud ontwerpen en leveren aan de gemeente Vestland County, in Noorwegen.

Er worden twee concepten ontworpen, waarvan één, Surebridge, het bestaande betonnen dek versterkt met een dun composiet dek op twee bruggen. Het tweede concept vervangt het bestaande brugdek in beton door een composiet dek op twee stalen liggerbruggen. Beide oplossingen zijn gericht op meer veiligheid, langere levensduur, kortere installatietijd, lagere onderhoudskosten en niet in de laatste plaats meer hergebruik van bestaande bruggen.

Dit innovatieproject wil testen of het vervangen van beton door composiet de onderhoudskosten kan verlagen. Composietmateriaal is nog niet getest in een omgeving die de Noorse wegen bieden, maar de eigenschappen van het materiaal geven Fibercore reden om aan te nemen dat dit zal werken.

‘De oplossing van vandaag met het gebruik van betonklinkers blijkt meer onderhoud te vergen, door chloride-indringing en vorstschade die kan leiden tot corrosie op wapening en betonschade. Bij gebruik van composiet zal dit probleem niet meer optreden’, aldus het bedrijf.

Vrijwel onderhoudsvrij

Het composietmateriaal dat voor de brugdekken wordt gebruikt, is een polymeermatrix versterkt met glasvezel, Fiber Reinforced Polymer (FRP). Het materiaal is nagenoeg onderhoudsvrij en kan de levensduur van verouderende bruggen aanzienlijk verlengen.