Hordijk krijgt het predicaat Koninklijk. Woensdagochtend 11 mei wordt het predicaat officieel uitgereikt door de Commissaris van de koning voor Zuid-Holland, drs. J. Smit. Rik Hennink, CEO van de Hordijk Groep en aandeelhouders Ab en Groen Hordijk zullen het in ontvangst nemen.
Andere aandeelhouders, familieleden, medewerkers en Raad van Commissarissen zullen hierbij aanwezig zijn, evenals de Burgemeester van Delft, Marja van Bijsterveldt. Rik Hennink reageert: "Het predicaat Koninklijk heeft een diepe betekenis: het symboliseert het respect, de waardering en het vertrouwen van de Koning tegenover ons bedrijf. Dat we dit krijgen toegekend, is een compliment voor alle huidige en oud-collega’s."
Om in aanmerking te komen voor het predicaat, moet een onderneming aanzien genieten qua aard, omvang en betrouwbaarheid. Ook neemt het een vooraanstaande plaats in, met internationale uitstraling. De onderneming is financieel solide, de continuïteit geborgd en de bedrijfsvoering onberispelijk. Kortom: het bedrijf staat ‘te goeder naam en faam’ bekend. Alleen de koning zelf kan het predicaat toekennen per Koninklijk Besluit. De aanvraagprocedure neemt zo een jaar in beslag.
100 jaar historie
Hordijk is een toonaangevende toeleverancier van producten en diensten voor de food- & agrisector, zowel in Nederland als internationaal. In 1922 richtte Groeneveld Hordijk zijn timmerbedrijf Hordijk op. Hij specialiseerde zich in houten emballage voor de tuinbouw. Inmiddels werken er zo’n 500 mensen bij de Hordijk Groep in 5 afzonderlijke productiebedrijven en één hoofdkantoor. Het bedrijf maakt onder meer kunststofverpakkingen voor (fresh)foodproducten en ontwikkelt glastuinbouwsystemen van staal en aluminium.
Maatschappelijke ontwikkelingen
Hennink: "Ons familiebedrijf bestaat niet voor niets al 100 jaar. We gaan mee met maatschappelijke ontwikkelingen en lopen voorop in de markt. Zo maakten we eerder al de overstap van houten verpakkingen naar kunststof. En nu zetten we in op 100% circulariteit. Daarvoor timmeren we hard aan de weg. Bijvoorbeeld met innovatieve manieren om PET beter te scheiden uit post consumer materiaal. Ook verzamelt een van onze partners rPET uit en langs de Middellandse Zee. Daarvan maken wij ons OCEAN rPET." Voor deze initiatieven won Hordijk in 2021 de Rethink Award in de categorie recycling.
Het doel: ‘tray to tray’
Hordijk stelt ambitieuze doelen. Hennink: "Dit heeft alles te maken met onze waarden: verbinden en duurzaamheid. Tray to tray is ons einddoel. Oftewel: 100% recycling van onze producten. We maken onze verpakkingsoplossingen optimaal recyclebaar. Onze kassen maken we van hoogwaardig materiaal dat op een duurzame manier beantwoordt aan de wereldwijde groei naar verse tuinbouwproducten.
In 1966 stapte Hordijk – na 44 jaar gebruikmaken van hout – over op thermogevormde kunststofverpakkingen. Rik Hennink: "Met diezelfde vernieuwende blik gaan we de toekomst tegemoet. We staan open voor duurzame alternatieven en volgen de ontwikkelingen op de voet. Nu Hordijk 100 jaar bestaat, kijken we vooruit. Met vertrouwen en energie bouwen we verder aan de toekomst. Ook internationaal timmeren we verder aan de weg. Onze kassen gaan de hele wereld over. Hordijk gaat de volgende 100 jaar met vertrouwen tegemoet."