BASF: minder emissie van aldehyde in autointerieurs

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

BASF heeft zijn polyether polyols verbeterd waardoor autofabrikanten gemakkelijker aan de normen van overheden en industrie kunnen voldoen. Gemiddeld daalt de uitstoot van aldehyde met twintig procent.

BASF heeft zijn proces voor de productie van Lupranol (polyether polyol) verbeterd zodat onderdelen voor auto’s die zijn gemaakt van BASF polyurethaan systemen gemiddeld twintig procent minder aldehyde uitstoten. Dit maakt het voor toeleveranciers van bijvoorbeeld akoestische onderdelen, stoelen, stuurwielen, ‘back-foam’ instrumentenpanelen en deuren gemakkelijker om aan de steeds strengere normen te voldoen en aan de wet met betrekking tot VOC’s (Volatile Organic Compounds) in de interieurs van auto’s.
BASF voert de in het begin van 2017 in de Aziatische productiefaciliteit gerealiseerde proceswijziging nu door in Europa en wordt in de loop van het jaar ook doorgevoerd in de fabrieken in de VS. Naast isocyanaat, is polyol het basisproduct voor polyurethaanschuimsystemen.
De verlaging van de emissies is zodanig in het reinigingsproces en de afwerkproces van Lupranol gerealiseerd dat  de mechanische eigenschappen ongewijzigd blijven gedurende de erop volgende stappen. De momenteel gebruikte Lupranol kan onmiddellijk worden vervangen door de nieuwe, er is er geen noodzaak voor nieuwe testen of goedkeuringen voor het PU-systeem, aldus BASF. De fabrikant verkoopt het materiaal onder de merknamen ElastoflexW, Elastoflex E and Elastofoam I.