
Een toenemend aantal automotive fabrikanten gebruikt vezelversterkt thermoplastisch composiet in hun ontwerpen die in massa moeten worden geproduceerd. Een recente toepassing voor Tepex-composiet van Lanxess is een moduledrager voor een auto in de compacte klasse.
Lanxess heeft recent een contract gekregen van de Duitse systeemtoeleverancier Brose Fahrzeigteile om composietmateriaal te leveren aan ElringKlinger, op zijn beurt de maker van de moduledrager. De component is een voorbeeld van het enorme potentieel dat wordt aangeboord voor toepassing van composiet in een kostenefficiënt lichtgewicht ontwerp. "Met onze kennis van materiaal, virtueel componentenontwerp en simulatie van het fabricageproces hebben we een essentiële bijdrage geleverd aan de ontwikkeling", vindt Henrik Plaggenborg van Tepex Automotive Group. Lanxess-dochterbedrijf Bond-Laminates, dat Tepex ontwikkelt en fabriceert, zal ElringKlinger in Europe bevoorraden met Tepex composiet plaatmateriaal.
One-shot
De component is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Brose, ElringKlinger en Lanxess gedurende een aantal jaren. Het gewicht van de component is ongeveer 1,6 kilogram per auto lager dan bij een gespuitgiet ontwerp. Met vier deurmodules is de gewichtsbesparing ten opzichte van een stalen variant ongeveer vijf kilo per auto", aldus Plaggenborg. De module wordt geproduceerd in een hybride spuitgietproces met gebruikmaking van forming en back-injection van Tepex, direct in de matrijs. "Het one-shot proces is geïndustrialiseerd door ElringKlinger en maakt de mal overbodig en maakt kostenbesparende combinaties van functies mogelijk. Deze twee dingen vormen de sleutel tot het kostenefficiënt produceren van de component", zegt Harri Dittmar, project manager in the Technical Marketing and Business Development Group.
Aantallen in zeven cijfers
Tepex wordt al toegepast in diverse serietoepassingen van structuuronderdelen in lichtgewicht automotive design. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor bumpers, infotainment-panelen, beschermende panelen voor onder de vloer, rempedalen, batterijbakken, stoelen en stoelrugleuningen. Door de jaarlijkse levering van hoeveelheden in zeven cijfers voor de deurmoduledragers laten we zien dat Tepex geschikt is voor volumeproductie", aldus Christian Obermann, directeur van Bond-Laminates.
Het chemische concern Lanxess zet ongeveer 7,7 miljard euro om (boekjaar 2016) en heeft 54 fabrieken op de wereld. De kernactiviteit is ontwikkeling, fabricage en marketing van chemische intermediates, speciale chemicaliën en kunststoffen. Via Arlanxeo, de joint venture met Saudi Aramco, is Laxess ook leidend als leverancier van synthetische rubber.