
De interesse voor de techniek van direct coating / direct skinning groeit en de techniek wordt nu ook in serieproductie gebruikt.
Terwijl consumenten een gepersonaliseerd interieur willen met een aantrekkelijk design en premium uitstraling, zoekt de autoindustrie naar efficiënte productiemethoden om dot te realiseren. De interesse voor de techniek van direct coating / direct skinning groeit om die reden en de techniek wordt nu ook voor serieproductie gebruikt. De ontwikkeling levert de mogelijkheden voor een brede reeks van kleuren en oppervlaktestructuren en eigenschappen voor de materiaalbeleving ofwel de look-and-feel. Bovendien kunnen de structuren met direct coating op hetzelfde onderdeel worden geproduceerd in één matrijs.
Eén matrijs
De component wordt geproduceerd in een tweedelige matrijs door gebruik te maken van een tweefasen-proces in de spuitgietmachine. Nadat de kunststof is ingespoten in de eerste holte van de matrijs wordt de gespoten component verplaatst naar de tweede holte in de matrijs die één coatinglaagdikte groter is. De coating wordt ingespoten met reaction injection moulding (RIM). Dit produceert uiteindelijk een component die met polyurethaan is gecoat, bijzonder goede eigenschappen heeft en nagenoeg geen nabehandeling behoeft. Vergeleken met de traditionele combinatie van spuitgieten en aansluitend spraycoaten levert het geïntegreerde proces veel positieve mogelijkheden op qua logistieke inspanningen, energieverbruik en de benodigde ruimte. Bovendien is er ‘een indrukwekkende mate van ontwerpvrijheid’, beweert Johannes Scherer, bij polymeerfabrikant Covestro de baas van direct coating en direct skinning.
Designvrijheid
De component zelf kan transparant, doorzichtig of ondoorzichtig zijn. De oppervlakte kan worden gecoat in diverse kleuren en gedecoreerd met een matte of glanzende afwerking of worden beschermd met een krasvaste coating. Er zijn ook nog verschillende opties voor de oppervlaktestructuur en de look-and-feel.
Dit is een ander voordeel dat direct coating heeft boven spraycoating. De gespuitgiete coating kan ook scherpe of afgeronde hoeken en randen opleveren omdat het daadwerkelijk de oppervlakte van de matrijs weergeeft. En heel fijne korrelstructuur met een scherp contrast tussen hoogglans en mat is ook een van de mogelijkheden. Omdat het stuurwiel altijd in het directe zichtveld van de bestuurder is geplaatst, moet het voldoen aan de strengste eisen qua uitstraling. De driedimensionale vorm van de cover van het stuurwiel laat ook de flexibiliteit van het proces zien dat ook voor andere componenten kan worden gebruikt. De ontwikkeling maakt deel uit van een geïntegreerd materiaalconcept van polymerenfabrikant Covestro voor het ontwerp van auto-interieurs. Het Duitse bedrijf ontwikkelde ook een computersimulatie van het vullen van de matrijs met een polyurethaan als materiaal en coating. Dit computermodel houdt rekening met diverse beïnvloedingsfactoren zodat problemen als luchtbellen bij de productie kunnen worden voorkomen. Testen hebben opgeleverd dat het systeem nu geschikt is om als service aan de klanten en hun matrijsmakers aan te bieden om bijvoorbeeld de preciese plek voor de aanspuiting te berekenen.