Als het casco van een trein uit composiet wordt opgebouwd, dan wordt de gehele trein 20 tot 30 procent lichter. Deze gewichtsbesparing leidt tot een lager energieverbruik en een CO2-reductie van minimaal vijf procent. Dat zegt Martijn Wolf, technisch consultant bij Ricardo Rail.
Europese regelgeving staat op dit moment nog niet toe dat treinfabrikanten composiet gebruiken voor het casco van een trein. Het Europese project REFRESCO heeft als doel de certificering van treinen zodanig aan te passen, dat dit lichte, duurzame materiaal gebruikt kan worden bij de bouw van treinen.
De spoorsector past composieten op dit moment alleen nog maar toe in niet-dragende constructiedelen. Voor het casco van de trein worden nu nog met name stalen constructies gebruikt. ‘Composieten worden in treinen bijvoorbeeld gebruikt voor tafels en tussenwanden. Ook de neus van de hogesnelheidstrein Thalys is van composiet gemaakt’, zegt Martijn Wolf, die vanuit Ricardo Rail (voorheen Lloyd’s Register Rail) bij het project betrokken is.
‘In de luchtvaart, scheepsbouw en windturbine-industrie zijn ze echter al veel verder met het gebruik van dit lichte materiaal. Daar worden complete vleugels en rompen van vliegtuigen en windturbines gebouwd van composiet-materialen.’
‘De spoorsector loopt tegen regelgeving aan die het gebruik van composiet niet zonder meer toestaat. Voor stalen constructies is de wetgeving goed geregeld. Het doel van het RESFRESCO project is om in kaart te brengen welke regelgeving er nu is en wat er nog ontbreekt.’
Het onderzoek zal zich in eerste instantie richten op de onderwerpen sterkte, botsgedrag, brand, geluid en trillingen, verbindingstechnieken, elektromagnetische compatibiliteit (EMC) en onderhoud. Daarbij kijken de onderzoekers naar industrieën zoals de lucht- en ruimtevaart, de auto-industrie en de scheepvaartsector, waar al veel expertise is over het toepassen van composieten in voertuigen. ‘Om aan te tonen dat composieten voldoen als bruikbare materialen voor treinen, kijken we in het onderzoek bijvoorbeeld naar de toelating van vliegtuigen. Wat zijn de best practices? Hoe wordt het onderhoud gedaan? En hoe ga je om met schade?’
Het gebruik van composieten zal diverse veranderingen in de spoorsector teweegbrengen, verwacht Wolf. ‘Het onderhoud verandert en werkplaatsen zullen hiervoor ingericht moeten worden. Ook dienen de monteurs bijgeschoold te worden.’
REFRESCO
REFRESCO maakt deel uit van het zevende kaderprogramma van de Europese Commissie. Dit programma, met een looptijd van 2,5 jaar, wordt in februari 2016 afgerond. De Europese Commissie heeft 4,6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project. Er werken 18 Europese partners aan mee, waaronder Ricardo Rail in Utrecht met zijn specialistische kennis van regelgeving.
De projectleiding is in handen van UNIFE, de internationale vertegenwoordiging van de spoorwegindustrie. Het project heeft als doel om het gat tussen materiaalkennis en de ontbrekende regelgeving voor certificering te dichten. Na afronding van het project in februari 2016, komen de onderzoekers van REFRESCO met een aanbeveling. In een volgend project wordt een demonstratietrein gebouwd met een casco van composiet.
Bron: SpoorPro.nl