Ceresana: de Europese markt voor levensmiddelverpakking

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Beschermend gas voor kant-en-klaar maaltijden, barrièrefolie voor vis, staande zakjes voor koffiepoeder: levensmiddelverpakking is een wetenschap op zich geworden. ‘De wereld van de levensmiddelverpakkingen wordt bepaald door complexe trends’, zegt Oliver Kutsch, directeur van marktonderzoeksbureau Ceresana.

Trends

Er worden voortdurend nieuwe en innovatieve verpakkingen en technieken ontwikkeld. Wetgeving en consumentengedrag veranderen. Tegelijkertijd streven fabrikanten ernaar om de prijs van verpakkingen verder omlaag te brengen.
De Europese markt voor levensmiddelverpakking (zonder frisdranken) is het onderwerp van een nieuwe studie van Ceresana. Verwacht wordt dat deze markt, inclusief secundaire en transportverpakking, in 2022 een volume zal hebben van meer dan 38 miljoen ton.

Bioplastics

Voor de omzet van milieuvriendelijke verpakking groeit sterk, aldus Ceresana. Het bureau voorspelt een groei van meer dan 15% per jaar voor verpakkingen uit bioplastics. Ook producten van recyclingkunststof en, in mindere mate, papieren verpakking, profiteert van deze trend. Duurzaamheid alleen is echter niet genoeg. Glazen verpakking heeft in dit opzicht een goede reputatie, maar in totaliteit neemt de vraag ernaar af. Veel consumenten beschouwen glas als zwaar en riskant (breken).

Gemak

Vooral fabrikanten van verpakkingen voor kant-en-klare maaltijden en voor gekoelde en bevroren levensmiddelen profiteren van de groeiende populariteit van gemaksvoedsel. De verkoop van voedsel in blik neemt af. Er zijn grote verschillen ten aanzien van materiaal en type verpakking.

De komende jaren bijvoorbeeld, zal de vraag naar metalen verpakking voor kant-en-klare maaltijden met slechts 0,5% per jaar toenemen, terwijl papier en karton met 3,1% zullen groeien.

Kunststof

Voor kunststof geldt dat de vraag naar bakjes met ongeveer 2,0% zal groeien. In Duitsland groeit vooral het gebruik van folie voor staande zakjes. In het foliesegment neemt vooral de omzet van PET-folie toe. Innovatieve producten zoals intelligente verpakkingssystemen bewaken de inhoud. Sommige kunnen zelf actief stoffen absorberen of vrijgeven om de bewaarduur te verlengen.

Inhoud

Hoofdstuk 1: analyse van de vraag naar levensmiddelverpakkingen in Europa en in de 22 Europese landen
Hoofdstuk 2: analyse van de vraag naar toepassingsgebied
Hoofdstuk 3: vraag naar verpakking per materiaal (kunststof, papier, karton, metaal, glas)
Hoofdstuk 4: profielen van de 102 belangrijkste producenten van levensmiddelverpakking

www.ceresana.com/en/market-studies/packaging/food-packaging-europe