Miko: omzet groeide in eerste halfjaar met 11,5%

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Miko, de op Euronext Brussel genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, kende in de eerste helft van 2015 een omzetstijging van 11,5 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (van 84,1 miljoen euro tot 93,8 miljoen euro). Deze stijging is vooral te danken aan interne groei, maar ook overnames in Indonesië (2014) en Noorwegen (2015) droegen bij aan de groei.

Het kunststofsegment haalde een omzet van 48,2 miljoen euro, dit is een stijging met 15,9 % tegenover vorig jaar. Dit segment is daarmee goed voor 51,4 % van de totale omzet. De omzet van zowel de spuitgiet- als de thermovormverpakkingen steeg. Tevens kwam een belangrijk contract, dat in 2014 werd afgesloten voor de Duitse markt, op snelheid. Dit werd nog versterkt door de verkoop die joint venture partner Innoware in Indonesië realiseerde. Vorig jaar was daarvoor nog geen omzet in de resultaten opgenomen.

De bedrijfswinst (EBIT) en bedrijfscashflow (EBITDA) van de kunststofverpakkingsafdeling namen met respectievelijk 20,8 % en 28,3 % toe. Vooral de gestegen omzet speelde een rol bij deze vooruitgang. De investeringen in dit segment bedroegen 3,1 miljoen euro.

Het koffiesegment zette in de eerste jaarhelft een omzet neer van 45,6 miljoen euro. Dit is 7,2 % meer dan vorig jaar en vertegenwoordigt 48,6 % in de groepsomzet. Het bedrijfsresultaat (EBIT) van de koffieserviceafdeling ging met 4,7 % vooruit.

Binnen het kunststofsegment verwierf Miko Pac N.V. een participatie van 55% in de onderneming Miko Pac France SAS (voorheen Plastic Force France SARL) door middel van een kapitaalverhoging. De overige aandeelhouder van Miko Pac France SAS heeft reeds enkele jaren ervaring in de markt van kunststofverpakkingen voor voeding.

De Miko groep behaalde in 2014 met 909 medewerkers een omzet van 160 miljoen euro, waarvan 52,7 % in het koffiesegment en 47,3 % in het kunststofsegment.

www.miko.eu