Wat is de beste kunststof voor in de Outback?

Geplaatst op 10 september 2023 om 21:33 uur
Wat is de beste kunststof voor in de Outback?
Op 22 oktober 2023 start in de Australische outback de 3022 km lange Bridgestone World Solar Challenge. Top Dutch Solar Racing gaat met een compleet nieuwe auto van start, waarin tal van verbeteringen en innovaties zijn doorgevoerd. Zo werkte het team samen met industrieel ontwerpbureau Fluctus Industrial Design & Engineering om tot een perfect stuur te komen.

Met de zware rij-omstandigheden en de lange shifts moet de bestuurder volledig op het stuur kunnen vertrouwen. Dat moet zo ontworpen zijn dat de bestuurder tijdens het rijden geen kramp of pijn in zijn handen krijgt en dat bedieningsknoppen altijd gemakkelijk bereikbaar zijn. Ook mag het stuur in de krappe ruimte geen obstakel vormen als de inzittende de auto (snel) moet verlaten. En natuurlijk telt ook elke gram gewicht.

 

In samenspraak met Fluctus zijn vanuit verschillende ontwerpschetsen enkele klei- en schuimmodellen van de handgrepen gemaakt. Op basis daarvan is het ontwerp verder verfijnd tot het ergonomische basisprototype van de handgrepen. Dit model is vervolgens in de 3D-CAD software gescand, zodat Fluctus de details van de handgrepen verder kon verfijnen en de overige onderdelen van het stuur kon ontwerpen, zoals de knoppen, het scherm en de flippers. Een gedetailleerde studie van de knoppen, hun functies en hun posities resulteerde in een nauwkeuriger prototype dat tactiele feedback geeft aan de bestuurder.

 

Voor het eindproduct werd nylon (PA12) als materiaal gekozen vanwege de vormvastheid, zelfs bij hoge temperaturen. Waar de tussenliggende prototypes werden gemaakt met FDM 3D-printen, is de uiteindelijke versie geproduceerd met SLS 3D-printen. Hierdoor kunnen alle fijne details nog nauwkeuriger worden geprint en is het stuur nog beter bestand tegen de hoge temperaturen in de woestijn. Een ander voordeel van SLS printen is de mogelijkheid om een gestructureerd opvulpatroon te gebruiken om het gewicht te verminderen, terwijl de structurele integriteit en stijfheid van het stuur behouden blijft.

 
© KunststofenRubber.nl