Een gezamenlijke studie van wetenschappers van de RWTH Aachen University en igus toont voor het eerst de kostenbesparing aan wanneer smeermiddelvrije polymeer glijlagers van igus worden gebruikt in plaats van conventionele metalen glijlagers: tot EUR 14 miljoen per jaar. De studie berekent ook voor het eerst het effect op het milieu – ook bij de Heineken-brouwerij.
Klassieke metalen glijlagers moeten voortdurend opnieuw gesmeerd worden. Glijlagers van hoogwaardige kunststoffen van igus hebben dat niet, dankzij geïntegreerde vaste smeermiddelen. Dit bespaart inkoopkosten voor smeermiddelen – afhankelijk van de toepassing tussen EUR 7.000 en EUR 14 miljoen per jaar, volgens de studie van de RWTH-wetenschappers. Bovendien wordt jaarlijks tussen de 8.000 en twee miljoen manuren bespaard op het handmatig nasmeren van lagerpunten.
Heineken Brasil
"De cijfers tonen op indrukwekkende wijze aan hoe een ogenschijnlijk kleine omschakeling enorme bedragen en middelen kan besparen", benadrukt Stefan Loockman-Rittich, hoofd van de iglidur glijlager business unit bij igus. Een deelnemer aan het onderzoek, de Heineken Brasil brouwerij, bijvoorbeeld, zou 20 ton smeermiddel per jaar besparen ter waarde van EUR 450.478,- en EUR 5,4 miljoen aan personeelskosten door over te schakelen op polymeer glijlagers in alle transportbanden op zijn 160 locaties wereldwijd.
28.814 kg omlaag
De RWTH-studie berekent voor het eerst ook de positieve milieueffecten van lagers gemaakt van hoogwaardige kunststoffen van igus. Heineken Brasil, bijvoorbeeld, bespaart in totaal 180 kg CO2-equivalenten per jaar dankzij de vervanging van metalen lagers door polymeer lagers op 600 lagerpunten.
Als alle vestigingen van Heineken zouden overschakelen op polymeerlagers, zou het bedrijf 28.814 kg CO2-equivalenten kunnen besparen", zegt Loockman-Rittich. Ter vergelijking: wanneer een voertuig een liter benzine verbruikt, stoot het ongeveer 2,37 kilogram CO2 uit. De besparing zou dus overeenkomen met meer dan 12.000 liter benzine. "Steeds meer fabrikanten van machines, systemen en voertuigen voelen de druk om de ‘carbon foortprint’ voetafdruk van hun producten bekend te maken. Onze klanten zijn daarom blij dat er nu een wetenschappelijk bewezen beoordeling is van de milieuvoordelen van de zelfsmerende werking van onze glijlagers."
Over het RWTH-onderzoek
Het onafhankelijke onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de WBA Werkzeugbau Akademie, een onderzoeksbedrijf dat op de RWTH Aachen Campus werkt als onderdeel van een van Europa’s grootste onderzoekslaboratoria op het gebied van productietechnologie, samen met het Machine Tool Laboratory WZL en het Fraunhofer Institute for Production Technology (IPT). De resultaten zijn gebaseerd op interviews met negen bedrijven uit de automatiseringstechnologie, bouwmachines, de landbouwindustrie, de voedingsmiddelenindustrie en de verpakkings- en bottelindustrie.