Na de hoosbuien van afgelopen zondag, dreef het plastic fietspad in Zwolle op. Eerder verzakte er al een deel van het zusterfietspad in Giethoorn. Intussen legt Nij Beets juist zo’n fietspad aan.
De eerste weg op basis van gerecycled plastic was een wereldprimeur in 2018 en in juni 2020 vonden initiatiefnemers KWS, Wavin en Total de PlasticRoad klaar voor marktintroductie. ‘De PlasticRoad is bestand tegen zware belasting, biedt een oplossing voor waterproblematiek bij hevige regenval en droogte én houdt zich goed onder alle omstandigheden’, aldus de initiatiefnemers toen.
Het bedrijf CirculinQ (voorheen: PlasticRoad) maakt fietspaden, parkeerplaatsen en trottoirs van gerecycled plastic. Een plastic fietspad is niet alleen lichter dan een fietspad van steen of asfaltbeton, je kan het ook veel sneller leggen en er kunnen kabels en leidingen in worden weggewerkt. De verwachting was dat het ook twee tot drie keer langer mee zou gaan en dat er veel water in opgeslagen kon worden.
Het vernieuwende concept is nu echter toch tegen wat hick-ups aangelopen. In maart werd een deel van het plastic fietspad in Giethoorn na verzakkingen vervangen door steen. Deze verzakking werd wel veroorzaakt door zwaarder verkeer, waaronder vrachtwagens, die een stukje over het fietspad moesten. En dus niet door de fietsers. Maar nu is een stuk fietspad in Zwolle gaan drijven.
Reactie CirculinQ
Algemeen directeur Jeroen Oudshoorn van CirculinQ: "De pilot Zwolle PlasticRoad fietspad is tijdens de extreme neerslag inderdaad omhooggekomen. Maandag heeft het CirculinQ team het weer vastgemaakt en is het fietspad in de loop van de ochtend weer opengesteld. Het fietspad is in 2018 aangelegd en is een eerste prototype. De voornaamste oorzaak zit in de capaciteit van het korte stuk. Wanneer veel water van de omgeving naar een punt stroomt, zie ook de rioleringen en kolken in de buurt, loop het systeem ‘vast’. Indien ervoor een groter deel van de omgeving (bijvoorbeeld een groter deel van het fietspad, de parkeerplaatsen of voetpaden) voor CirculinQ wordt gekozen, is er dus meer ruimte voor het water en zal dit niet meer optreden."
Nij Beets: veen
Intussen begint in Nij Beets in september een driejarige proef op veen. Want zeker op veen weegt asfalt zwaar. En door droogte klinkt het ook nog eens sneller in. Daarom start men na de zomer met een proefstuk van 175 meter. De komende drie jaar wordt bekeken hoe de strook zich houdt. En of het lagere gewicht ook daadwerkelijk zorgt voor minder verzakkingen van de ondergrond.