Ook de mode- en textielindustrie werken aan een verschuiving van lineaire naar circulaire bedrijfsmodellen. Gerecycled plastic speelt hierbij een vitale rol. H&M Group heeft orders geplaatst voor miljoenen knopen, gedeeltelijk gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Verzameld door afvalrapers in en rond Bengaluru in India.
In 2020 kwam de non-profit H&M Foundation samen met een ecosysteem van partners met een initiatief: Saamuhika Shakti. Hiermee moet de situatie van de afvalrapers in en rondom Bengalure – wellicht beter bekend onder de oude naam Bangalore – worden verbeterd. De H&M Foundation financiert het vierjarig project (2020-2023) met meer dan 11 miljoen dollar. Het plastic afval dat wordt verzameld, dient nu als waardevolle grondstof voor de mode- en textielindustrie. Het zorgt voor een hoger inkomen voor de rapers, nu zo’n 20.000, en hun gezinnen. Bovendien erkent het de rol van de rapers als integraal onderdeel van de circulaire waardeketen.
Acht lokale partners
Acht lokale partners werken samen om de gemeenschap van afvalplukkers te ondersteunen op verschillende terrein. De afvalverzamelaars hebben die zelf uitgekozen. Ze worden bijvoorbeeld ondersteund als het gaat om veilige werkomstandigheden, toegang tot sociale diensten en onderwijs van goede kwaliteit, water en sanitaire voorzieningen, bijscholing of toegang tot alternatieve banen. Ook is er aandacht voor innovaties in afvalbeheerstromen die inclusief zijn en de afvalplukkers bestaansmiddelen bieden.
Cruciale rol
Als het gaat om het vergroten van hun economische kansen, wordt ook actief gewerkt aan het veranderen van de de manier waarop de bevolking over de afvalrapers denkt. Want ze mogen dan een cruciale rol spelen in het afvalbeheer en de circulaire economie in India, ze hebben zelfs een officiële taakomschrijving die staat vermeld in de Indiase Solid Waste Management Rules 2016, ze worden tegelijkertijd gemeden en gemarginaliseerd en zijn grotendeels onzichtbaar gemaakt voor de rest van de gemeenschap. Velen hebben helemaal geen toegang tot sociale voorzieningen. In de harde dagelijkse realiteit hebben ze te maken met regelmatige pesterijen – om nog maar te zwijgen van de gezondheidsrisico’s waaraan ze worden blootgesteld bij het verwerken van het afval. Vrouwen en kinderen van afvalverzamelaars zijn bovendien bijzonder kwetsbaar voor geweld en discriminatie, zowel binnens- als buitenshuis, en alcohol- en drugsmisbruik zijn wijdverspreid.
Knopen deels ut rPET
H&M Group is nu zakelijk partner van de sociale onderneming Hasiru Dala Innovations en heeft miljoenen knopen besteld, die gedeeltelijk gemaakt zijn van gerecyclede PET-flessen (rPET). Die flessen zijn verzameld door de rapers uit uit Bengaluru. Dit heeft de sociale impact van Saamuhika Shakti vergroot en dat komt de gemeenschap van afvalplukkers verder ten goede met banen en andere inkomensmogelijkheden. Het partnerschap wordt niet gesubsidieerd vanuit H&M Foundation.
De knopen worden deels gemaakt van post-consumer PET-afval dat voornamelijk wordt ingezameld door de afvalverzamelaars uit Bengaluru, die het afval scheiden en het PET verkopen aan de sociale onderneming Hasiru Dala Innovations, die van de World Fair Trade Organization de status van ‘Guaranteed Member’ heeft gekregen. Het PET-afval wordt vervolgens verwerkt tot flakes, gewassen en geleverd aan twee knopenleveranciers van de H&M Group in India. De knopen zijn traceerbaar tot aan de bron van het afval, samen met de namen van de arbeiders en informatie over sociale zekerheid, de lonen en de arbeidsomstandigheden in het verzamelcentrum.