Tussen Zwolle en Olst wordt gewerkt aan een ontwerp voor versterking van de dijk. Tijdens het ontwerpen van de dijk worden er verschillende onderzoeken en proeven uitgevoerd, waarvan een van de proeven bestaat uit kunststof damwanden.
Tussen Zwolle en Olst is er een piping-oplossing nodig over een lengte van ongeveer twintig kilometer. Piping kan voorkomen tijdens hoogwater. Door het grote verschil in waterstand vóór en achter de dijk, ontstaan grote drukverschillen en door die druk kan er dan water onder de dijk doorstromen. Dit kan worden voorkomen met een piping-oplossing. Hiervoor zijn meerdere technische oplossingen mogelijk. Eén mogelijke oplossing is een kunststof damwand.
Kunststof damwand
Een kunststof damwand is duurzamer dan een stalen damwand en kan met kleiner materieel geplaatst worden. IJsselwerken zit echter nog met vragen over het inbrengen van kunststof damwanden. Daarom gaan ze een proef uitvoeren om te kijken of deze wanden ingebracht kunnen worden in de onderfrond en of de wanden dus wel of niet toegepast kunnen worden in het ontwerp van de dijkversterking. Ook zullen tijdens de proef op diverse afstanden de trillingen worden gemeten bij het inbrengen van de wanden. Zo kan IJsselwerken bepalen wat de minimale afstand moet zijn tot bebouwing. De proef wordt uitgevoerd op ruime afstand van de bebouwing, zodat de proef geen trillingen oplevert voor omwonenden.