De kunststof- en rubberwereld ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Die conclusie mag je toch wel trekken nu maanden voor de K 2022 in Düsseldorf de deuren opent – van 19 tot en met 26 oktober – dit mondiale trefpunt al lang en breed is uitverkocht. En waar heb je het dan over?
Over pakweg 3000 exposanten – waaronder ruim 60 uit Nederland, al dan niet omdat ze hier een Europees hoofdkantoor hebben – uit meer dan 61 landen en een netto tentoonstellingsoppervlak van om en nabij de 175.000 m2. Maar waar moest je als internationale speler de afgelopen drie jaar dan ook naar toe? De vraag stellen is hem eigenlijk ook meteen beantwoorden. Thomas Franken, project director Plastics & Rubber bij Messe Düsseldorf zei bij een recente persconferentie naar aanleiding van de K daar over: "Er is de laatste drie jaar geen wereldwijde kunststof- en rubbershow geweest. Je hadden Chinaplas in 2021, maar dat was een soort nationale show omdat niemand erheen kon. We hadden vorig jaar nog Fakuma, maar andere shows moesten worden geannuleerd."
Platform nodig
Franken vervolgt: "Dus om die reden, denk ik dat de exposanten zeiden ‘we hebben dit platform nodig, we hebben een platform nodig om onze klanten te zien’. Veel exposanten hebben geprobeerd virtuele bijeenkomsten of virtuele shows te doen. Maar dit is niet de oplossing. Je blijft wel in contact met je klanten, maar je krijgt geen nieuwe contacten. Daarom was iedereen vorig jaar erg optimistisch over K. De uiterste inschrijfdatum was eind mei vorig jaar was en iedereen schreef zich in die periode. En in september vorig jaar spraken we weer met onze exposanten toen we de toewijzingen deden. Op dat moment waren we echt optimistisch, want het was zomer en toen kwam de winter, wat vooral hier in Europa weer een probleem was."
Met meer dan 3.000 exposanten bevestigt de K2022 wederom zijn positie als dé ontmoetingsplaats voor de mondiale kunststof- en rubberwereld. (Foto: Messe Düsseldorf / C. Tillmann)
Wachtlijst
Maar de vooruitzichten zijn goed en de K heeft, zo vertelt Franken zelf een korte wachtlijst. "Er zijn nog steeds een paar, vooral Europese, bedrijven die proberen een plaats te krijgen. Toen we vorig jaar in januari met de aanvraagperiode begonnen, zeiden sommige van hen ‘nee, dit is zo riskant voor mij dat ik geen aanvraag ga indienen’. Dus hebben ze twee of drie maanden geleden opnieuw een aanvraag ingediend en hebben we gezegd ‘oké, nu moeten we afwachten of er nog wat afzeggingen komen, want we zijn nu volgeboekt. En als je kijkt naar het buitenterrein, is het nog voller."
Chinese afmeldingen?
En voor wie hoopt op Chinese afzeggers heeft Franken een realistische boodschap: "Wij hebben met de Chinese bedrijven gesproken en sommige van hen hebben ons gezegd, vooral de grote, dat zij ook mensen hier in Europa hebben, omdat zij enkele dochterondernemingen hebben. Ze zeggen dat het geen probleem is en het ook voor partners kunnen opvangen. We hebben ook het Chinese paviljoen met kleinere bedrijven en al deze bedrijven willen gaan, maar als ze het land niet kunnen verlaten. We zullen moeten afwachten."
Precies op tijd
K 2022 komt precies op het juiste tijdstip om de kunststof- en rubberbranche na de veranderingen door de pandemie weer richting te geven. De aanbieders uit Europa, en dan met name uit Duitsland, Italië, Oostenrijk, Turkije, Nederland, Zwitserland en Frankrijk, maar ook uit de USA Zijn weer sterk vertegenwoordigd. Tegelijkertijd weerspiegelt K de veranderingen In de wereldmarkt: het aantal bedrijven uit Azië en de tentoonstellingsoppervlakte die zij beleggen, ligt sinds jaren op een constant hoog niveau. Vooral China, Taiwan, India, Zuid-Korea en Japan presenteren zich sterk. De veelheid en internationaliteit van ondernemingen waarborgen een volledig van producten, oplossingen, trends en innovaties over de hele wereld.
70 jaar K
Ook K is ooit klein gestart. Aan ‘Wunder der Kunststoffe’ deden in 1952 270 exposanten mee – allemaal uit Duitsland. De 165.000 bezoekers hadden vooral oog voor de bonte verzameling gebruiksartikelen van de kunststofverwerkers. Publiekstrekkers waren toen vooral producten, die het dagelijkse leven mooier en eenvoudiger maakten voor de ‘moderne huisvrouw’. Wie in de geschiedenis van K wil duiken kan dat nu al online doen. wie een persoonlijke verhaal rond K wil delen – een anekdotes, ontmoeting of grappig of bijzondere verhaal – wordt gevraagd dat op LinkedIn te doen met de hashtag #70YearsK. 70years.k-online.de
Toonaangevende thema’s
Tijdens de vorige editie van K drie jaar geleden, onderstreepten de exposanten al unaniem de noodzaak van een goed functionerende en gesloten kringloop van de waardeketen. Nooit eerder was de branche zo eensgezind over een thema en werd er zo groot ingezet op oplossingen rondom milieuvriendelijkheid, besparen van resources en afvalbeperking. Deze ontwikkeling is sindsdien in sneltreinvaart doorgegaan. K 2022 zal op indrukwekkende wijze laten zien, dat de branche haar verantwoordelijkheid neemt, en dat kunststoffen in de toekomst niet het probleem, maar veel meer een deel van de oplossing zullen zijn.
Daarom is gekozen voor de volgende drie grote thema’s van K 2022:
- circulaire economie;
- klimaatbescherming;
- digitalisering.
Zonder kunststof is het bij monde van de beursorganisatie niet mogelijk om zorgzaam met het mondiale klimaat om te gaan. Kunststoffen zijn nodig voor lichtgewicht constructies, elektromobiliteit en wind- en zonne-energie. Daarbij is de circulaire economie essentieel, terwijl digitalisering een onmisbare schakel is, waar het gaat om transparantie en het besparen van grondstoffen. Aan alle drie de kernthema’s zal ook in de specials van K 2022 volop aandacht worden besteed.
Een groep experts, die samen in de wetenschappelijke raad van K 2022 hebben plaatsgenomen, biedt de vakbeurs kwalitatieve ondersteuning bij het vormgeven van de kernthema’s. Deze wetenschappers hebben onder meer aan een lijst met aspecten die aan bod komen gewerkt. Het betreft onder meer recycling van composieten, standaardisering van afval, microdeeltjes in het milieu, biologisch afbreekbare kunststoffen en CO2 als bouwsteen voor polymeren.
‘Plastics Shape The Future’
De speciale tenetoonstelling ‘Plastics Shape The Future’ maakt ook dit jaar, in hal 6, weer deel uit van K – met zondermeer de belangrijkste boodschap: ‘de branche bevindt zich in een fundamentele transformatie richting circulaire economie’. Met themadagen, bewegend beeld, podiumdiscussies en infotainment laten de branche-experts zien, hoe kunststof de toekomst duurzaam kan vormgeven, welke ontwikkelingen nu al zichtbaar zijn en welke visioenen de kans hebben om in de toekomst werkelijkheid te worden.. Aan de discussierondes zullen zowel vertegenwoordigers uit de politiek als maatschappelijk relevante groepen en NGO’s deelnemen. De speciale tentoonstelling is een project van de Duitse kunststofindustrie en staat onder leiding van PlasticsEurope Deutschland e.V. en Messe Düsseldorf.
K 2022 Online Ticketshop
Net iets meer dan een maand na de Nederlandse kunststoffenbeurs Kunststoffen op 14 en 15 september in ‘s-Hertogenbosch, heeft de K 2022 in Düsseldorf plaats. Tickets zijn vanaf nu verkrijgbaar in de online ticketshop via de K-website . Hier is ook alle nodige informatie voor de bezoeker te vinden over bijvoorbeeld de thema’s en de speciale events en tentoonstellingen gedurende K. Hier is ook de exposanteninformatie te vinden.
Circular Economy Forum
Het Circular Economy Forum, dat tijdens de vorige editie van K een succesvolle première kende, zal ook tijdens K 2022 weer op het buitenterrein tussen de hallen 10 en 16 te vinden zijn. Hier zullen leden van de VDMA (Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau) laten zien wat een circulaire economie behelst.
Special ‘Science Campus’
De Science Campus van K 2022 staat voor de dialoog tussen onderzoek en wetenschap. Hier kunnen exposanten en bezoekers terecht voor een compact overzicht op wetenschappelijke activiteiten en resultaten van de kunststof- en rubbersector. Ook kunnen hogescholen en ondernemingen hier ervaringen en ideeën uitwisselen.
Nieuwe krachten
De kunststofbranche heeft een enorm probleem met het vinden van nieuwe krachten. Dit is veelal het gevolg van een gebrek aan kennis over de veelzijdigheid van de opleidingen en carrièremogelijkheden onder scholieren, waardoor het moeilijk is om jonge mensen voor deze branche te enthousiasmeren. Onder het motto ‘kai – Sei Dabei’ heeft de GKV (de Duitse overkoepelende organisatie voor de kunststofverwerkende industrie) samen met verschillende andere organisaties en instituten en Messe Düsseldorf, al in 2010 het ‘Kunststoff-Ausbildungs-Initiative (kai) in het leven geroepen, teneinde ook in de toekomst voldoende talenten aan te kunnen trekken. Met verschillende activiteiten, variërend van tentoonstellingen tot paneldiscussies en experimenten, presenteert de branche zich ook op K 2022 speciaal aan jonge talenten.
START-UP ZONE
Start-ups zijn jong, creatief, flexibel, toekomstgericht en onderscheiden zich vooral door innovatieve probleemoplossingen. Deze nieuwkomers, die zich speciaal op ontwikkeling van innovatieve producten en oplossingen rondom de thema’s kunststof en rubber richten, passen dan ook uitstekend bij K 2022. Ze hebben er een eigen tentoonstellingsoppervlakte, te weten de START-UP ZONE, die in hal 8B van het beursterrein in Düsseldorf is te vinden.