K 2022: de Online Ticketshop is geopend

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Een maand na de Nederlandse kunststoffenbeurs (Kunststoffen, 14 en 15 september in ‘s-Hertogenbosch) vindt in Düsseldorf de wereldwijde kunststof- en rubberhandelsbeurs K2022 plaats. Tickets zijn vanaf nu verkrijgbaar.

K 2022 vindt plaats van 19 tot 26 Oktober. De tickets worden verkocht via de site www.k-online.com, waar ook al de nodige informatie is te vinden over thema’s, productinformatie en exposanten. De  ‘hot topics’ van dit jaar: 

  • Circular Economy
  • Digitization
  • Climate Protection

K bestaat al sinds 1952. In die tijd werden plastics gezien als een overtuigend en allround-materiaal dat op allerlei gebieden kon worden ingezet, terwijl het ook nog verhoudingsgewijs goedkoop was. De organisatie achter de beurs was de associatie van de Duitse kunststofverwerkende industrie en die had zichzelf ten doel gesteld de vele toepassingen voor plastics in het dagelijkse en professionele leven te tonen. De industrie leverde die eerste keer 270 exposanten, allemaal Duits. Maar het succes van de show zorgde daarna meteen voor een internationalisering.

Rubberproducenten en -verwerkers hebben zich later bij de kunststofbedrijven gevoegd. De automotive-industrie en de toeleveranciers waren toen een belangrijk gebied voor hun toepassingen. Dunlop bijvoorbeeld lanceerde op de eerste beurs zijn internationale innovatie, namelijk de modder- en sneeuwband.

De K-organisatie wist de trends in polymeren over het voetlicht te brengen op een manier die de aandacht trok van het publiek. De exposanten toonden plastic tegels voor keukens en badkamers, opvouwbare regenjassen en onverwoestbare plastic flessen. Zowel fans van interieurs als buitenmensen vonden op K wat zij zochten. De exposanten van synthetische kleding trokken de grootste groepen bezoekers.

De advertenties voor nylon kousen stonden in de jaren vijftig symbool voor typische Wirtschaftswunder-esthetica. De advertenties, in casu de vrouwenbenen, visualiseerden schoonheid en elegantie waarvoor men iconen als Marlene Dietrich, Marilyn Monroe of Brigitte Bardot inzette om de status ervan te verhogen.

Nylons waren in die tijd ook absoluut niet goedkoop: in 1950 betaalde men in Duitsland tussen de zes en dertien mark per paar, best duur als je weet dat een normaal uurloon anderhalf tot twee bedroeg. Er ontstond dan ook al snel een zwarte markt.

Maar de selectie van de producten en services op de K veranderde in de jaren erna drastisch. In de jaren vijftig ging het vooral om consumentenartikelen, nu gaat het om machines voor de productie en verwerking van kunststof en rubber, om grond- en hulpstoffen, om halffabrikaten en technische componenten van kunststof en rubber plus talloze diensten voor de industrie. Het is een beurs voor professionals met exposanten die in het begin allemaal Duits waren maar die inmiddels uit zestig landen komen.

In 2019 vierde K zijn 65e verjaardag. Sindsdien is dit, door Corona, de eerstvolgende editie.