Deco-coat H’veen doet finish Deense designfiets Biomega-Oko

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Het fietsmerk Biomega-Oko is bekend om zijn speciale designfietsen. De fabrikant was ontevreden met het lakwerk vanuit China en kwam terecht bij Deco-Coat in het Friese Heerenveen. “Omdat de ontwerpers steeds exact dezelfde kwaliteit finish willen”, aldus directeur Frans-Theo Niemeijer van Deco-Coat.

Het frame van carbon bestaat uit twee stukken: één deel is het frame inclusief het achterspatbord en het tweede deel is de voorvork inclusief spatbord. De carbon frames worden in China gemaakt maar ze komen niet strak genoeg uit de matrijs. "En de ontwerpers willen een strakke afwerking", aldus Frans-Theo Niemeijer van Deco-Coat in Heerenveen.

Carbon en aluminium

Het probleem bij de productie van het koolstofvezelversterkte frame  is dat er deformaties ontstaan in de oppervlakte. De Deense fietsfabrikant Biomega-Oko kreeg het in China maar niet voor elkaar de frames strak te krijgen, weet Niemeijer.  "Ze zijn vervolgens gaan zoeken bij lakkerijen in Denemarken, of die het wel voor elkaar zouden krijgen. Maar daar kwamen ze nergens op de gewenste constante kwaliteit uit. Juist dat constante, daar gaat het om. Veel lakkerijen kunnen wel één voor één mooie dingen maken maar om dat over een  periode van maanden heen in afzonderlijke batches met steeds met dezelfde constante kwaliteit te leveren, daarop is men niet ingesteld. Bovendien, de aluminium frames die gepoedercoat worden en de carbonframes die een tweecomponenten-natlak afwerking krijgen, moeten dezelfde kleur, uitstraling en finish hebben. In de winkel moeten ze er precies hetzelfde uitzien, dat wil de fabrikant. Die twee afwerkingen van de twee materialen samen matchen, dat krijgen veel lakkerijen niet voor elkaar. Wij waren de eerste waar het wel lukte. Biomega-Oko was na z’n zoektocht in Denemarken gaan praten met een lakleverancier met de vraag wie het zou kunnen, zowel in natlak als in poedercoating. Die lakleverancier was Hodij in Hoogeveen, die werkt veel  voor de fietsenindustrie.  En Hodij heeft naar ons verwezen. Wij hebben toen samples gemaakt in zowel aluminium als carbon. We hebben ze strak moeten maken in de drie verschillende kleuren die men voert en we zijn net zo lang bezig geweest tot alles goed was."

Biomega-Oko stelt dat wanneer een klant in de winkel komt, hij of zij geen verschil mag zien tussen een aluminium exemplaar of eentje van carbon. Ook als er een splinternieuwe zilvergrijze matte naast een exemplaar van een half jaar oud staat, mag daar geen zichtbaar verschil zijn. "Daar zijn wij bij Deco-Coat goed in: hoge kwaliteit en dat constant."  

Eentje of series

Als je naar een autospuiterij gaat, kan die een auto heel mooi in glanslak afwerken – of in mat.  Een autospuiterij is goed in unieke werkstukken die niet met elkaar worden vergelijken. Loon-coaters kunnen best heel goed seriematig werken, maar het kwaliteitsniveau is niet te vergelijken met wat wij doen in natlak. Dus wil je die natlak-kwaliteit uitstraling hebben in poedercoating, moet die coating wel echt top zijn. Beide methoden op een hoog niveau afwerken en dat dan over de verschillende batches in de tijd heen, dát is onze handel."