
Recticel, een Belgisch bedrijf dat schuimproducten maakt, wil zijn automotive-divisie verkopen. Recticel produceert onder meer kunststof materialen voor dashboards, interieurs en stoelbekledingen.
De autodivisie draaide vorig jaar een omzet van 350 miljoen euro, ongeveer een kwart van de groepsomzet van Recticel. Tot de automotive-afnemers van het bedrijf behoren BMW, Daimler, Porsche, Peugeot, Citroen en Renault. De divisie moet worden verkocht omdat die niet voldoende schaalgrootte heeft om de concurrentie aan te kunnen met de grote spelers op de wereldmarkt. De Belgische eigenaren vinden de autowereld ook te cyclisch. Dat zou momenteel maar weer duidelijk blijken uit het inzakken van de autoverkopen in de VS en China, na een behoorlijk lange hoera-periode.
Recticel heeft ook twee fabrieken in Nederland, namelijk in het Gelderse Kesteren en Buren, maar die behoren tot een andere divisie. De vestiging in Buren zal binnenkort sluiten waardoor de vijftig werknemers daar hun baan zullen kwijtraken.