
Op de nieuwjaarsbijeenkomst op 17 januari van de NRK heeft scheidend voorzitter Joan Hanegraaf de voorzittershamer overgedragen aan Jac Gofers.
Hanegraaf, in het dagelijks leven directeur van Oerlemans Packaging, concludeerde in retrospectief dat het leiden van zes bedrijven ‘gemakkelijker is dan het voorzitten van de brancheorganisatie’. Behalve alle dingen die wel gelukt zijn, moest hij ook constateren dat sommige dingen niet gelukt zijn waaronder één heel belangrijk ding, namelijk het alle bedrijven lid maken van NRK. "Er zijn nog steeds bedrijven die een lidmaatschap niet nodig vinden. Dat is heel jammer, want in alleen samen staan we sterk."
Zijn opvolger Jac Gofers (directeur/eigenaar van Promolding) keek vanuit NRK-perspectief naar de tweede kunststofrevolutie, daarmee refererend aan het boek ‘The Plastic Revolution’ dat mede door Dutch Polymer Institute tot stand is gekomen. Hij noemde vier punten die essentieel zijn. Om te beginnen is er het ondernemen. Er is druk door de maatschappelijke verantwoordelijkheden die een ondernemer heeft. Bovendien is er bijzonder veel concurrentie. "Dus moeten slimmer zijn en slimmer blijven."
Op het gebied van de productie en de diensten zei Gofers dat er geen concessies kunnen worden gedaan aan de functionaliteit en de kwaliteit. "En bovendien moeten we het ook nog kunnen hergebruiken."
Heel belangrijk zijn de medewerkers, volgens Gofers de belangrijkste asset van de onderneming. "De ontwikkelingen gaan snel en we moeten de mensen meenemen in een leven lang leren. Dat klinkt een beetje als een straf, maar de rollen in het bedrijf veranderen continu dus medewerkers zullen zich steeds opnieuw moeten kwalificeren. Dus moeten de mensen ook continu blijven leren. De huidige scholieren leven al met dat besef."
Als vierde punt noemde Gofers het steeds kritischer worden van de maatschappij. "We weten door alle moderne media alles van alle plekken op de wereld. Maar de wereld weet niet hoe de kunststofindustrie in elkaar steekt terwijl de wereld zonder kunststof compleet zou instorten. We moeten werken aan de perceptie van onze industrie." Volgens Gofers is het de uitdaging nieuws van ‘fakenieuws’ te scheiden en hij constateerde daarbij dat de kunststofindustrie het lastig vindt een positieve boodschap uit te dragen. "Maar dat moet wel gebeuren."
NRK zal ook kritisch naar zichzelf kijken en dat de organisatie werkt aan NRK 2.0. De nieuwe voorzitter zei over deze kwestie dat hij op 5 april, als de NRK-jaarvergadering en het Nationaal Kunststof Congres plaatsvinden, meer over de kwestie hoopt te kunnen zeggen.