
Verpakkingen moeten licht en handig zijn, netjes en sterk, magnetronbestendig en ook nog eens milieuvriendelijk. De eisen voor de fabrikanten worden steeds zwaarder, maar de inspanningen zijn de moeite waard, zo concludeert Oliver Kutsch, de baas van marktonderzoekbureau Ceresana. “De verkoop van plastic folie zal waarschijnlijk een omzet van 250 miljard dollar bereiken in het jaar 2024.”
Ceresana analyseerde de wereldwijde markt voor flexibele plastic folie van alle soorten voor de tweede keer. In het onderzoek zijn behalve verpakkingen zoals tassen en zakken ook landbouwplastics, foliën voor de bouw en voor technische toepassingen meegenomen.
Snel en mooi printen
Digitale printing opent nieuwe mogelijkheden voor het ontwerp van verpakkingen maar de voorwaarde is altijd wel dat het gemakkelijk, snel en optisch van hoge kwaliteit gerealiseerd moet kunnen worden. Vooral bij farmaceutische producten en vers voedsel worden de verpakkingen steeds ingewikkelder. Er zijn voedselverpakkingen met een kunstmatige beschermende atmosfeer om bederf tegen te gaan. Magnetronbestendige verpakkingen zijn een groeiend segment net zoals stazakken en individuele verpakkingen die lang heel moeten blijven.
Bioplastics
De markt voor verpakkingen die als ecologisch worden gezien, groeit erg snel. Ceresana voorspelt dat de vraag naar bioplastics voor verpakkingen zal toenemen met ruim vijftien procent per jaar alleen al in Europa. De vraag naar folie die is gemaakt van gerecyclede kunststof zal ook toenemen maar meer conventionele materialen blijven in trek. De analisten verwachten voor de nabije toekomst een groei van gemiddeld vier procent per jaar voor foliën van polypropeen.
Regionale verschillen
Er zijn nog vele andere factoren van invloed op de vraag naar kunststof foliën in de diverse landen. Bijvoorbeeld, veel landen proberen de vraag naar plastic tassen in te perken. De vraag naar secundaire en transportverpakkingen zoals krimpfolie hangt voor een belangrijk deel af van macro-economische ontwikkelingen en het consumentenvertrouwen in de desbetreffende landen. In sommige regio’s leiden de inspanningen om de landbouw te intensiveren tot een groei in de vraag naar landbouwplastic.
Het onderzoek
![]() |
Ceresana_Broschuere_Marktstudie_Kunststofffolien-Welt_2017. |
Hoofdstuk 1 van het onderzoek geeft een overzicht en een analyse van de markt met voorspellingen tot 2024.
Hoofdstuk 2 onderzoekt achttien belangrijke landen in meer detail.
Hoofdstuk 3 richt zich op verschillende markten op regionaal en landelijk niveau: verpakkingsfolie, tassen en zakken, krimp- en rekfolie, landbouwplastics en andere.
Hoofdstuk 4 wordt de vraag naar individuele typen foliën uitvergroot op regionaal landelijk niveau. De vraag naar folie van met name polyetheen (PE), polypropeen (PP), polyethyleentereftalaat (PET), polyvinylchloride (PVC) wordt in het bijzonder onderzocht.
Hoofdstuk 5 geeft profielen van de grootste fabrikanten van plastic foliën met allerlei specifieke informatie.