
Om een documentaire over de recente geschiedenis van de Duitse voetbalclub SV Darmstadt 98 te kunnen financieren, was onder meer een bijzondere prijs nodig voor een loterij. De lokale timmerfabriek Luther freesde een portret van aanvoerder Aytac Sulu in een plaat plexiglas.
Voetballer Aytac Sulu is buiten de Duitse Bundesliga misschien niet erg bekend maar hij is de aanvoerder van SV Darmstadt 98 uit de Duitse Bundesliga. In het seizoen 2013-2014 was de sportieve degradatie van de club uit de derde divisie eigenlijk al een feit maar toen redde het faillissement van een concurrende ploeg de SV Darmstadt van de ondergang. Dit bleek later het keerpunt voor de vereniging want op deze bijna-degradatie volgden eerst promotie naar de tweede divisie en daarna naar de Bundesliga.
90 minuten 98
Dit voetbalsprookje wordt in de documentaire ’90 minuten 98′ verteld. In het begin van 2016 zocht men supporters om die documentaire te financieren en toen kwam het portret in beeld. Gerhard Luther van het gelijknamige timmerbedrijf uit Darmstadt wilde namelijk via een loterij geld inzamelen en had het idee daarvoor als prijs een bijzonder spelersportret te laten maken dat alleen kopers van speciale loten konden winnen. Voor zijn bedrijfsleider Mathias Knuhr was dit project een welkom project om iets nieuws uit te dokteren.
Plexiglas Satinice
Enkele jaren geleden had Knuhr al een manier ontwikkeld om foto’s op hout te brengen. Hierbij wordt de foto als een raster met punten overgezet. Vervolgens worden deze punten in een houten plaat gefreesd en afhankelijk van de diepte ontstaat een verschil in lichtimpressie waardoor de punten van een bepaalde afstand bekeken wederom samen de afbeelding laten zien. "Bij het spelersportret wilden we een stap verder gaan en het portret uit nieuw materiaal maken, in combinatie met verlichting", aldus Luther. De materiaalkeuze viel op Plexiglas Satinice, het merkacryl van kunststofleverancier Evonik.
Diep fresen
Tot het portret van de speler echt klaar was, was er nog wel knutselwerk nodig. De opgave: hoe kan de foto in de clubkleuren blauw en wit op het materiaal worden aangebracht en verlicht? Om het juiste samenspel tussen afbeelding en CNC freesbank te vinden, freesde Knuhr steeds weer nieuwe patronen in materiaalresten. Vervolgens koos hij voor een verticaal lijnraster, waarop hij de afbeelding van Sulu met een zelf ontwikkeld softwareprogramma kopieerde. "Het moeilijkste gedeelte hiervan was om erachter te komen hoe diep er gefreesd moet worden zodat een bepaalde kleurtint ontstaat," aldus Knuhr. De beslissende factor is dat het materiaal zelf geen variaties in de dikte mag hebben. "Als ik twee millimeter diep wil frezen, maakt een tolerantie van een tiende millimeter al een groot verschil. Dat is nog een reden waarom plexiglas voor ons project geschikt was. Maar omdat in het productieproces bij plexiglas toleranties ook niet helemaal kunnen worden voorkomen , werd de plaat voor het frezen eerst door een breedbandschuurmachine gekalibreerd. De gefreesde plaat werd door het team van timmerbedrijf Luther nog afgewerkt met een blanke laklaag en vervolgens ingebouwd in een lichtbak met achtergrondverlichting.