
Veranderende vraag, globalisering, recessie… Attema doorstaat het nu al 50 jaar. De strategie van Attema is: innovatie, efficiency en samenwerking. Oprichter Gijs Attema gaf daarvoor al een halve eeuw geleden het goede voorbeeld.
Gijs Attema was oorspronkelijk installateur. Toen in de jaren vijftig de kunststoffen hun entree maakten, wilde hij die graag toepassen. Hij besloot om zelf inbouwdozen uit thermoplastische kunststof te gaan produceren. Deze ondernemersgeest heeft de toon van het bedrijf gezet: steeds inspelen op de ontwikkelingen in de markt, waarbij de werkwijze van de monteur altijd centraal staat.
Elk najaar maakt Attema een operationeel plan voor het komende jaar. Daaruit destilleert het bedrijf aan welke producten behoefte is en aan welke eisen die moeten voldoen. Met die kennis gaat de afdeling productontwikkeling aan de slag. Daarop volgt, via diverse ontwerpfasen, de realisatie van een nieuw of aangepast product.
Ver doorgevoerde automatisering is cruciaal voor Attema. Er wordt zo veel mogelijk onbemand geproduceerd, waardoor de productiekosten gelijk zijn aan die in Azië. Uiteraard hoeven producten uit Gorinchem, waar Attema al een halve eeuw is gevestigd, niet zes weken op een boot en langs een douane. Dat maakt het bedrijf slagvaardiger dan de concurrentie uit het Verre Oosten. Attema zit dicht op de markt, weet daardoor echt goed wat er gebeurt in de installatiebranche en speelt daarop in. Maar dat gebeurt niet altijd op eigen houtje.
Attema vindt dat alles zelf doen niet meer van deze tijd is. Dus neemt het bedrijf vaak het initiatief tot samenwerkingsverbanden, zoals bij de ontwikkeling van ‘winstalleren’, het stekerbaar concept voor de woningbouw. Het is geschikt voor renovatieprojecten van woningen en voor transformaties van kantoren naar appartementen, studentenunits of hotels. Attema heeft het concept samen met Wago ontwikkeld.
Prijzenregen
Om het vijftigjarig bestaan te vieren strooit het bedrijf negen maanden met prijzen zoals de eigen innovatieve oplossing voor glasvezel in je hele huis, In-Home Connectivity. Elke maand is er een nieuwe prijzenronde met bijvoorbeeld taarten en e-readers. Wie het hele jaar meespeelt kan grotere prijzen winnen, zoals reischeques.
Lees meer over de actie op de website van Attema: www.attema.com/50jaar