Resultaten Miko 2015

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Miko, de koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, kende in 2015 een stijging van de omzet met 11,5 %. De bedrijfswinst (EBIT) daalde met 3,7 %, de bedrijfscashflow (EBITDA) en nettowinst stegen met respectievelijk 7 % en 3,3 %. Deze bevredigende resultaten zijn het gevolg van zowel organische groei als enkele overnames. De omzet steeg met 11,5 % ten opzichte van vorig boekjaar, van 160 miljoen euro tot 178 miljoen euro. Ruim driekwart van de groepsomzet werd gerealiseerd in het buitenland.

De omzet van het koffiesegment bedroeg 89,6 miljoen euro. Dit is 6,2 % meer dan vorig jaar en vertegenwoordigt 50 % van de groepsomzet. De omzet kreeg een duw in de rug dankzij de overname die in maart werd gedaan in Noorwegen. Alle thuislanden legden behoorlijke verkoopcijfers neer, met als uitschieter Duitsland, dat vooral tijdens de tweede jaarhelft erg goed presteerde.

Het kunststofsegment, dat ook 50 % van de groepsomzet vertegenwoordigt, kende een omzetgroei van 17,5 %. Deze stijging deed zich voor over heel de lijn, voor zowel spuitgiet- als thermovormverpakkingen. Tevens kwam een belangrijk contract, dat in 2014 werd afgesloten voor de Duitse markt, op kruissnelheid. Dit werd nog versterkt door de verkoop die joint venture partner Innoware in Indonesië realiseerde. Vorig jaar was daarvan slechts 2 maanden in de resultaten opgenomen.

De bedrijfswinst (EBIT) en bedrijfscashflow (EBITDA) van de kunststofverwerkingsafdeling namen toe met respectievelijk 29,1 % en 28,1 %. Deze goede resultaten hangen samen met de omzetgroei. In 2015 werd bij Miko Pac Polen de opslagcapaciteit uitgebreid tot 10.000 palletplaatsen. Bij Innoware in Indonesië werden voorbereidingen getroffen voor de aankoop van een bouwperceel van 31.000 m2. Bedoeling is om er in de toekomst een greenfield fabriek te bouwen. De investeringen in het kunststofsegment bedroegen 5,2 miljoen euro.

Binnen het kunststofsegment werd in Frankrijk door Miko Pac in februari een participatie van 55 % verworven in de onderneming Miko Pac France door middel van een kapitaalverhoging. De overige aandeelhouder van Miko Pac France heeft reeds enkele jaren ervaring in de markt van kunststofverpakkingen voor voeding. Door deze intensieve samenwerking krijgt Miko toegang tot zijn diepgaande marktkennis. De eerste contracten met nieuw cliënteel zijn al afgesloten.

www.miko.eu