Europese innovatiecompetitie om kunststof verpakkingsafval tegen te gaan

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Maandag 19 oktober lanceren Enviu en Impact Hub de Plastic Fantastic Challenge in Europa. De komende weken worden kick-off evenementen georganiseerd in Rotterdam, München, Athene, Londen, Stockholm en Boekarest, die het startsignaal teven voor de zoektocht naar innovatieve concepten die de hoeveelheid kunststof verpakkingsafval helpen verminderen. Tot 14 december 2015 is het platform www.plasticfantasticchallenge.org geopend voor vernieuwende ideeën.

In een maatschappij waarin kunststof niet meer weg te denken is uit ons leven, worden we geconfronteerd met een plastic paradox. Leven zonder kunststof is bijna ondenkbaar. Kunststof verpakkingen bieden bescherming aan producten en zorgen ervoor dat we deze langer kunnen bewaren. Aan de andere kant, zijn de consequenties van kunststof afval zijn enorm, aldus de organisatoren van de prijsvraag.

Afgelopen jaar concludeerde het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Science, dat er jaarlijks acht miljoen ton kunststof afval in de oceaan belandt. Dit is 3% van de totale hoeveelheid kunststofafval dat we jaarlijks produceren. 63% van al het kunststofafval is afkomstig uit kunststof verpakkingen, dat over het algemeen wordt ontworpen voor eenmalig gebruik.

De Plastic Fantastic Challenge is bijzonder vanwege de inclusieve aard van het project. Zowel groepen die voor- als tegen kunststof zijn, gaan samen werken aan oplossingen die de hoeveelheid kunststof afval tegengaan. In het kort: Love Plastic Not Waste.

Plastic Fantastic Challenge

De Plastic Fantastic Challenge richt zich op jonge ondernemers, afstudeerders, experts en professionals. Het platform is geopend voor iedereen met goede ideeën. Tot aan 14 december 2015 is het mogelijk nieuwe ideeën toe te voegen. In de hierop volgende fasen worden teams gevormd rondom de beste inzendingen. Tot aan maart 2016 werken de teams de ideeën uit tot uitvoerbare bedrijfsplannen.

De inzenders van de beste ideeën winnen een intensieve driedaagse Bootcamp op een centrale locatie in Europa. Tijdens de Bootcamp krijgen deelnemers coaching en ondersteuning van experts om hun plannen aan te scherpen. Aan het eind van de Bootcamp pitchen de finalisten hun plannen voor een eindjury. De jury verkiest een winnaar van de Plastic Fantastic Challenge. Deze winnaar wint een geldprijs en een lidmaatschap bij Impact Hub voor een half jaar.

www.plasticfantasticchallenge.org

www.enviu.org
www.impacthub.net