Kunststoffen 2015: Onderzoek bij Covestro

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Covestro is de verzelfstandigde materialendivisie van Bayer MaterialScience. De naam is samengesteld uit de letters van drie woorden: COollaboration, inVEstments en STROng. Hiermee wil het bedrijf duidelijk maken dat het wil samenwerken met allerlei partners, wil investeren in moderne productie-eenheden en sterk wil zijn in innovatie.

Kleur

Kleur is een belangrijk onderwerp voor Covestro. Kleur speelt ook een centrale rol bij de polycarbonaten, een van de voornaamste productgroepen van het bedrijf. Mogelijk zijn gekleurde, fluorescerende, transparante en doorzichtige ingekleurde producten. Het programma bestaat verder uit typen die UV-werende, lichtechte en infrarood absorberende typen. De kennis op dit gebied is samengebracht in de Covestro Color Competence & Design Centers.

Oppervlak  

Een belangrijk onderdeel van de uiterlijke verschijning is het oppervlak. De nieuwste ontwikkelingen van het bedrijf zijn erop gericht precies het juiste oppervlak voor een bepaald product te creëren. Dit gebeurt onder andere met behulp van dynamische koeling tijdens het spuitgietproces. De matrijswand wordt voor het inspuiten verwarmd, het koelen begint pas als de vormholte gevuld is. Het oppervlak kan hierdoor naar wens glad of korrelig worden.

Lichtgewicht

Covestro doet onderzoek naar de productie van lichtgewicht constructies. Het bedrijf heeft al zulke systemen op basis van polyurethaan ontwikkeld en op de markt gebracht. Verder onderzoek richt zich op polycarbonaat composieten, met name voor de auto-, transport- en IT-industrie. Er is ook veel vraag naar vanuit de sector consumentenartikelen. Om zich te versterken binnen dit marktsegment is onlangs Thermoplast Composite GmbH (TCG) in Langenfeld, Duitsland, overgenomen.

www.covestro.com

Covestro op de Kunststoffen 2015 in Veldhoven: stand 75
Covestro op de Fakuma 2015 in Friedrichshafen: hal B4, stand 4206