
Dit jaar komt Clariant voor de tiende keer met zijn voorspellingen van het kleurgebruik voor het komende jaar. ColorForward 2016 heeft als doel ontwerpers en marketingmedewerkers te informeren over het verwachte kleurgebruik voor het komende jaar.
Zoals elke voorgaande editie van ColorForward worden vier mondiale trends benoemd die het gedrag van de consument beïnvloeden. Vervolgens selecteert een internationaal team van specialisten de verschillende kleuren of kleurcombinaties die bij deze trends horen.
Voor 2016 zijn de thema’s:
1. Liquid Minds
Niet meer naar het verleden kijken voor inspiratie. Geen nostalgie meer. Bureaucratische ‘over-analyse’ hindert frisse ideeën. Het is tijd om vooroordelen en beperkingen opzij te zetten en op je intuïtie af te gaan. Neem risico’s en begin opnieuw vanuit basiselementen.
2. Oh, my go(l)d!
Uitgesproken kleuren, waarbij voor sommigen roem net zo belangrijk is als geld. Superrijken die genieten van luxe. Ze hebben een moderne smaak en creëren hun eigen stijl. Ze zijn extravagant en vinden het fijn te worden bewonderd.
3. Liefde
Techniek en het menselijk bestaan worden één. Voor velen betekent techniek verbonden zijn met elkaar, iets waar we niet meer buiten kunnen. Het vult onze zintuigen aan en versterkt ze. Moderne techniek bewaakt onze gezondheid en ons welzijn. Het lijkt op een onzichtbaar maar zorgzaam familielid.
4. Work It Girl
Het feminisme evolueert verder. Er is een nieuwe generatie vrouwen in opkomst die niet voldoet aan de bekende beschrijvingen van feminisme. Ontspannen en op het gemak met de eigen natuur. Op het moderne feminisme kan geen etiket worden geplakt.