5 februari 2015: Service & Maintenance Congres 2015

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Service en onderhoud vertegenwoordigen economische waarde en zijn niet slechts een kostenpost. Bedrijven weten dat, maar ze worstelen nog met de vraag hoe ze die waarde maximaal kunnen benutten. Dit is het thema van de negende editie van het Service & Maintenance Congres: ‘Increase the value of service & maintenance’. Het congres wordt georganiseerd door Mikrocentrum op donderdag 5 februari 2015 in het Amrâth Hotel Brabant in Breda.

Het congres kent drie hoofdonderwerpen: Service, Maintenance en Technology. Daarin gaat het over de veranderende servicebehoeften en -verwachtingen van klanten, de noodzaak van kostenreductie en productiviteitsverbetering (slimmere onderhoudsmethodieken) en state-of-the-art ontwikkelingen en toepassingen van technologie in de service- en onderhoudspraktijk.

Snelle veranderingen

De dagen van ‘gratis’ service en puur reactief onderhoud liggen achter ons, stelt Herman van Wierst, manager Service & Maintenance bij Mikrocentrum. ‘Service en onderhoud bieden een belangrijke kans voor groei en kostenbeheersing, maar waar moet je als bedrijf beginnen om deze potentiële waarde te realiseren en wat zijn de belangrijkste succesfactoren? Hoe kun je inspelen op steeds snellere veranderingen en hoe dragen service en onderhoud bij aan strategische wendbaarheid, concurrentievermogen en winstgevendheid van je onderneming? Welke strategie moet je hanteren, welke optimalisaties moet je plegen en welke IT-systemen zijn nodig voor?’

Samenwerking

Waardecreatie rond service en onderhoud draait om samenwerking, aldus Henk Akkermans, hoogleraar in Tilburg en wetenschappelijk directeur DI-WCM (Dutch Institute World Class Maintenance) in Breda. ‘Hoe kunnen industriële partijen die met elkaar samenwerken ook rond maintenance waarde creëren. Bijvoorbeeld met data-uitwisseling.’ Op SMC’15 vertelt Akkermans over zijn onderzoek naar Condition Based Maintenance (CBM) in de procesindustrie en de rol van ‘big data’.

Sitech Services, de onderhoudsorganisatie van fabriekeigenaren op Chemelot bij Geleen, en Stork spreken ook op SMC’15. ‘Wij laten zien dat je door samenwerking in de keten het onderhoud beter kunt organiseren, waardoor je lagere kosten, betere beschikbaarheid en meer kwaliteit kunt bieden. Voor specifieke zaken werken wij nauw samen met partners als Stork. Zij hebben voor alle appendages een verbeterplan gemaakt, dat potentieel 1,7 miljoen euro aan kosten en derving bespaart.’

www.smc-congres.nl