
Kunststofproducent Bayer MaterialScience zal zich als zelfstandige onderneming vooral richten op innovatie en duurzaamheid. Dit worden de belangrijkste drijfveren voor het toekomstige commerciële succes. Het bedrijf wil innovatieve producten en oplossingen met een duurzaam effect op de markt blijven brengen.
Alle activiteiten van het zelfstandige Bayer MaterialScience zullen gericht zijn op het verbeteren van het leven van mensen, het beschermen van het milieu en het behouden van natuurlijke hulpbronnen, en op het creëren van waarde. Dat zegt Richard Northcote, lid van de directive van het bedrijf.
Onderzoek en ontwikkeling
Bayer MaterialScience beschouwt zijn innovatieve kracht als een van de sleutelfactoren voor toekomstig success. Ongeveer 1200 medewerkers, verspreid over de hele wereld, houden zich bezig met onderzoek en ontwikkeling. De grote innovatiecentra staan in Leverkusen (Duitsland), Shanghai (China) en Pittsburgh (V.S.). Door deze regionale structuur zijn er korte en directe lijnen naar de verschillende markten en afnemers, aldus het bedrijf.
Nieuwe ontwikkelingen
Een van de nieuwste ontwikkelingen is een product, gebaseerd op infusie van PUR, dat de efficiënte van windturbinebladen verbetert en de productietijd verkort.
Voor de auto-industrie is de DirectCoating/DirectSkinning techniek ontwikkeld, een proces waarmee kunststof onderdelen voor auto-interieurs in één stap kunnen worden geproduceerd en gecoat.
Ook heeft Bayer MaterialScience een methode ontwikkeld om kooldioxide te gebruiken als grondstof voor kunststoffen. In het laboratorium is de techniek met succes toegepast. Dit Dream Polymers project richt zich nu op ‘POM PC polyol’ dat 40% alternatieve grondstof bevat. Het is gebruikt voor de productie van thermoplastisch polyurethaan.