Veel ondernemers zien zichzelf als sterkte onderdeel van hun bedrijf. Vooral over hun doorzettingsvermogen, creativiteit en vakmanschap zijn ze erg tevreden. Zwakheden zien ze ook, met name op het gebied van inzet van sociale media, sales en eigen vermogen. Opvallend genoeg beschouwt bijna 11% zichzelf als grootste minpunt.
Dat blijkt uit een peiling onder 409 ondernemers door BC.nl, het grootste platform voor het MKB. Deelnemende ondernemers werd gevraagd naar wat volgens hen de sterke punten zijn van hun bedrijf en onderdelen waar verbetering nodig is. Het bleek een vraag waar bijna de helft van de ondernemers dagelijks over nadenkt (48%). Nog eens 27% vraagt zich dit wekelijks af.
De meeste ondernemers (72%) antwoorden ‘mijn product of dienst’ op de vraag wat het sterkste onderdeel van hun bedrijf is (meerdere antwoorden mogelijk). Daarnaast bleek 63% van de ondernemers ook tevreden over hun klantvriendelijkheid. 51% ziet zichzelf als belangrijkste troef. Innovatievermogen (27%) en administratie (25%) scoorden ook hoog.
Gevraagd naar wat ze goed aan zichzelf vinden als ondernemer noemen de meesten hun doorzettingsvermogen (58%). Ook creativiteit (45%) en vakmanschap (39%) kwamen duidelijk naar voren. Verder vinden ze zichzelf besluitvaardig, hebben ze goed financieel inzicht en durven ze risico te nemen. Ook bij deze vraag konden de ondernemers meerdere antwoorden geven.
De inzet van social media is met 42% het zwakste punt, blijkt uit het onderzoek. Ook bij het eigen vermogen (35%), sales (33%) en administratie (27%) is verbetering mogelijk. De ondernemers sparen zichzelf niet: bijna 11% noemt zichzelf als belangrijkste zwakte in de onderneming.
Om zichzelf te verbeteren gebruiken ondernemers vooral hun omgeving als klankbord. Collega-ondernemers (30%) en familie (17%) spelen een belangrijke adviserende rol. Zakelijke adviseurs en vrienden zijn beide voor een op de tien ondernemers het belangrijkste klankbord.
Meer informatie: www.bc.nl