
De autokinderstoeltjes van Dorel Juvenile Europe voldoen aan de hoogste veiligheidseisen. Om te testen of de kinderzitjes voldoen aan de onlangs aangescherpte Europese regelgeving i-Size (ECE-R129), heeft Dorel samengewerkt met ingenieursbureau Code Product Solutions. Dit bedrijf heeft het nieuwste Maxi-Cosi 2wayPearl met behulp van botssimulaties mede ontwikkeld.
De nieuwe i-Size wetgeving is in 2013 officieel aangenomen door de Europese Economische Commissie van de Verenigde Naties (UNECE). De nieuwe norm verplicht achterwaarts gerichte autostoeltjes bij het vervoeren van baby’s tot vijftien maanden. Het gevolg is een herontwerp van meer dan 85 procent van het kinderzitje. De belasting op het stoeltje is bij een aanrijding in de achterwaartse positie namelijk aanzienlijk groter dan in de voorwaartse positie. Dit vraagt om sterkere onderdelen.
Bij de ontwikkeling van de Maxi-Cosi 2wayPearl wilde Dorel al vroeg in het ontwikkelingsproces zicht hebben op de optredende krachten bij een aanrijding. De inzet van botssimulaties maakt dit mogelijk.
Het gebruik van zogenaamde dummy’s tijdens de botssimulaties maakt het mogelijk om het effect van een aanrijding op het lichaam van een klein kind na te bootsen. Voor de i-Size norm is het noodzakelijk om aanrijdingen vanuit verschillende richtingen (frontaal, achter en zijwaarts) te simuleren, waarbij de dummy zowel voorwaarts als achterwaarts te plaatsen is.
De 2wayPearl slaagde voor de fysieke experimenten die op de crashtestbaan zijn uitgevoerd onder toezicht van TNO Automotive Safety Solutions (TASS). Dorel bracht daarmee het eerste autokinderzitje op de markt dat volledig voldoet aan de aangescherpte i-Size wetgeving. Het ontwikkelingsproces naam drie jaar in beslag.