Jaarresultaat Miko

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Miko, de koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, kende in 2013 een stijging van de omzet met 7,5 %. De bedrijfswinst (EBIT), bedrijfscashflow (EBITDA) en de nettowinst stegen met respectievelijk 12,8 %, 14,9 % en 10,9 %. Deze goede resultaten zijn het gevolg van overnames binnen de koffieserviceafdeling die gedurende 2013 gebeurden, een neerwaartse trend van de grondstoffenprijzen naar een meer evenwichtig niveau, en sterke resultaten bij de kunststofafdeling.

 

De omzet van Miko steeg met 7,5 % ten opzichte van vorig boekjaar, van 138 miljoen euro tot 149 miljoen euro. Ruim 79 % van de groepsomzet werd gerealiseerd in het buitenland.

Koffiesegment 

Het koffiesegment zette in 2013 een omzet neer van 77,2 miljoen euro. Dit is 9,7 % meer dan vorig jaar en vertegenwoordigt 51,9 % van de groepsomzet. In zowat alle thuislanden lag de omzet onder vuur. De economische malaise liet zich voelen, door het feit dat bestaande klanten minder bestelden, door herstructureringen in het segment van kantoren en bedrijven, en omdat de horeca het zwaar te verduren kreeg in 2013. Het aantal faillissementen bereikte er historische recordhoogtes. Daarnaast werd begin 2013 in Frankrijk een belangrijk koffiecontract beëindigd. Deze negatieve tendensen werden gecompenseerd door een groot contract dat in Duitsland werd binnengehaald. Ook de extra omzetten die het Zweedse Kaffekompaniet en het Deense ABC Mokka genereerden speelden een belangrijke rol. Beide bedrijven werden gedurende 2013 overgenomen. Het bedrijfsresultaat (EBIT) van de koffieserviceafdeling ging met 6,2 % vooruit.

Kunststofsegment

Het kunststofsegment was goed voor een omzet van 71,6 miljoen euro, of 48,1 % van de totale groepsomzet. Dit is een toename van 5,4 % tegenover 2012. Deze stijging kwam er ondanks het feit dat het jaar negatief werd ingezet met het nieuws dat twee belangrijke klanten in financiële moeilijkheden waren geraakt. Tevens kwam door de matige lente het roomijsseizoen langzaam op gang. Verpakkingen voor roomijs behoren tot de core business van de afdeling kunststofverwerking. De toename van de omzet kwam er door het aantrekken van nieuwe klanten vooral in Polen en Duitsland, door een gestegen verkoop van kleinere verpakkingen, en door een succesvol jaar voor schaaltjes voor kant-en-klaar maaltijden, waarvan 9 miljoen eenheden meer werden verkocht.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) en de bedrijfscashflow (EBITDA) van de kunststofverwerkingsafdeling namen met respectievelijk 21,9 % en 13,6 % toe. Deze stijging hangt samen met de toegenomen omzet. Het feit dat de afschrijvingen sterk zijn gedaald, verklaart waarom de EBIT relatief sterker toeneemt dan de EBITDA. De investeringen bedroegen in dit segment 8,9 miljoen euro. Ze hadden betrekking op de bouw van bijkomende productieruimte in Polen en de aankoop van machines, matrijzen en randapparatuur.

www.miko.eu