
Met een combinatie van beprijzing en goede communicatie, kan een grote vermindering worden bereikt van het aantal plastic tasjes dat winkels uitdelen. Een proef van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) leverde een forse daling op van het aantal uitgegeven tasjes per aankoop, variërend van 48 tot zelfs 77 procent.
Ook werden significante dalingen behaald in het aantal gratis tassen per aankoop. In 2012 werden tussen de 57 en 95 procent gratis tassen uitgegeven; in de proefperiode in 2013 lag dat getal op 4 tot 31 procent.
Het KIDV en de RND maakten deze resultaten vandaag bekend. Van 10 oktober tot eind december 2013 voerden de twee organisaties de proef ‘Mag het een tasje minder zijn?’ uit om te onderzoeken of beprijzing van plastic tassen de uitgifte van het aantal tassen in winkels vermindert. Ook werd onderzocht of beprijzing van draagtassen het gedrag van consumenten bij het winkelen beïnvloedt.
De proef is een onderdeel van de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022, waarin de overheid en het verpakkend bedrijfsleven afspraken hebben gemaakt over de inzameling en het hergebruik van verpakkingsmaterialen.
‘Mag het een tasje minder zijn?’ werd uitgevoerd in drie gemeenten (Deventer, Tilburg en Zoetermeer) en er deden negen winkelketens mee: Blokker, Bart Smit, Intertoys, Intergamma, Kruidvat, Hema, C&A, V&D en Zeeman.
De deelnemende bedrijven zijn positief over het resultaat en de uitvoering van de proef, net zoals inwoners van de proefgemeenten. Directeur Hester Klein Lankhorst van het KIDV: ‘Het onderzoek onder inwoners van de proefgemeenten laat zien dat 81 procent van de respondenten positief staat ten opzichte van de proef en dat 87 procent het goed vindt als er maatregelen worden genomen om de hoeveelheid tassen terug te dringen.’
Meer informatie: www.kidv.nl
Hier zijn ook de rapporten te downloaden.