De vraag naar kunststof groeide in 2013 nauwelijks ten opzichte van 2012. Dat stelt Applied Market Information in zijn ‘2013 European Plastics Industry Report’. AMI berekende dat de markt voor thermoplasten in Europa momenteel 36,5 miljoen ton bedraagt, en dat is nog altijd 4 miljoen minder dan in het topjaar 2007.
Hoewel de kunststofsector in 2010 en 2011 een bescheiden herstel vertoonde na de sterke daling in 2008 en 2009, stagneerde de groei weer in het laatste kwartaal van 2011 als gevolg van de crisis in de eurozone. In 2012 was de afname van de vraag veel minder ernstig dan in 2008-2009, onder andere doordat producenten en verwerkers beter letten op hun voorraden en zich niet lieten overvallen zoals in 2008. Desondanks leidde de afname van de overheidsbestedingen en het producenten- en consumentenvertrouwen tot een daling van de vraag met iets meer dan 1% in 2013.
De meeste bedrijven hebben de afgelopen vijf moeilijke jaren overleefd. Ze groeien inmiddels weer door het gebruik van nieuwe technieken, materialen en toepassingen. De bedrijven zagen zich genoodzaakt de kosten te verlagen, geld opzij te leggen en kritisch te investeren. Ze zijn hierdoor sterker uit de strijd gekomen. AMI denkt dat de industrie de bodem van de cyclus heeft bereikt en dat de vraag in 2014 weer zal toenemen.
Duitsland, de motor van de Europese chemische en kunststofindustrie, is de sterkste West-Europese markt. Hoewel het kunststofgebruik iets afnam in 2012, ligt de huidige vraag (rond 8,2 miljoen ton) maar iets onder het niveau van 2007. De markt rust sterk op kleine en middelgrote verwerkers die vaak een leidende rol spelen in niche-markten.
In Centraal Europa blijft de kunststofindustrie groeien. Hoewel de vraag naar kunststof er afzwakte, blijft de productie van apparaten en consumentenverpakkingen er groeien. Wel werd er in 2012 minder voor de auto-industrie werd geproduceerd. In een aantal landen in Midden en Oost-Europa bleef de productie voor de auto-industrie wel op peil, met name in Slowakije en Hongarije.
De vraag naar polymeren voor verpakkingen bleef in 2012 stabiel; deze sector neemt in Europa bijna de helft van alle verwerkte polymeer voor zijn rekening. Trends zoals dunner, lichter en gebruik van recyclaat beïnvloeden echter de vraag naar nieuwe kunststoffen.
Kansen zijn er bij materiaalvervanging en nieuwe producten, zoals PET-flessen voor het verpakken van alcoholische dranken (in plaats van in glas), barrière- en meerlagenverpakkingen die glas en blik vervangen, en doppen uit één stuk die tweedelige en metalen deksels en doppen vervangen.
Hoewel de markten in 2014 weer zullen geroeien, verwacht AMI dat er winnaars en verliezers zullen zijn in de Europese kunststofindustrie. In de Zuid-Europese landen zal de vraag nog krimpen, terwijl Duitsland en Noord-Europese landen (Benelux, V.K., Scandinavie) economisch gezonder zijn en groei zullen vertonen.
De Centraal-Europese landen zullen ook groei vertonen, mede door de investering in de productie van auto’s en elektrische artikelen. Hun groei blijft afhankelijk van de groei in landen in West-Europa. Aan de andere kant wordt de groei geremd door trends zoals gewichtsverlaging en dunnere producten.
Al met al, stelt AMI, is het waarschijnlijk dat de vraag naar kunststoffen in Europa pas in 2020 weer op het niveau zal zijn van 2007.
AMI’s 2013 European Plastics Industry Report
12e editie, 326 pagina’s A4
Prijs: boek 555,00 euro, pdf 655,00 euro
Meer informatie over inhoud en prijs: www.amiplastics.com