
Bertolli, een merk van Unilever en bekend van zijn assortiment op olijfolie gebaseerde spreads, introduceert een nieuw stukje dagelijkse luxe op de eettafel met haar nieuwste spread: Bertolli Gold. De spread zit in een transparante kuipje.
Aan de ontwikkeling van kuipje en deksel voor dit nieuwe product heeft BPO in Delft zijn expertise verleend. Om een unieke en onderscheidende verpakking met een luxueus gevoel te kunnen produceren, heeft BPO aan het begin van het project richtlijnen voor het ontwerp en beoordelingen van verschillende concepten gegeven aan de marketing experts. Na een eerste markttest is een conceptontwerp gekozen.
Dit ontwerp is vervolgens door BPO uitontwikkeld, zodat het in de huidige vullijnen voor Unilever’s belangrijkste kuipjes en deksels past en ook in het huidige logistieke systeem. Zo is de omdoos precies hetzelfde als voor de andere kuipjes in het assortiment, zodat geen nieuwe doos ontwikkeld hoefde te worden.
Om de produceerbaarheid van de kuip te verifiëren heeft BPO Moldflow-analyses uitgevoerd. Tevens zijn sterkte- en stijfheidsanalyses uitgevoerd om de gebruiksvriendelijkheid en het luxueuze gevoel van de verpakking als geheel veilig te stellen. Gedurende de productie van de eerste monsters en pre-productie heeft BPO ondersteuning geboden in de vorm van troubleshooting en het fungeren als klankbord voor Unilever in overleg met haar leverancier.
Bij de ontwikkeling van kuip en deksel heeft BPO rekening gehouden met alle mogelijke factoren: de primaire functie van het ontwerp, de benodigde sterkte en stijfheid, de productie (robuustheid en gemak van produceren, maar ook de kosten), de logistieke randvoorwaarden, de restricties opgelegd door de vullijnen en met het gebruiksgemak.
Standnummer op de Kunststoffen 2013 in Veldhoven: 129