Amerikaanse auto-industrie

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

In PlasticsNews stond een artikel over de auto-industrie in Noord-Amerika, waarin werd geconstateerd werd dat er in de V.S. meer auto’s worden gebouwd, maar dat de toeleveringsketen het groeitempo wellicht niet zal kunnen volgen.

De Amerikaanse toeleveranciers hebben tijdens de recessie activiteiten afgestoten, en zitten nu op de grens van hun capaciteit. Autofabrikanten en hun grote toeleveranciers houden de hele toeleveringsketen in de gaten om er zeker van te zijn dat problemen in één regio of bij één klein bedrijf de productie elders niet vertragen.

PlasticsNews noemt het een grote omslag. Aan het begin van deze eeuw groeide de Noord-Amerikaanse auto-industrie snel. Toen de recessie toesloeg daalde de productie sterk: van 16 naar 9 miljoen voertuigen. Om te overleven hebben veel bedrijven fabrieken gesloten, machines verkocht en werknemers ontslagen.

Voor dit jaar wordt voorspeld dat de productie zal oplopen tot 15,5 of misschien wel 16 miljoen voertuigen. Ford en Nissan werken zes dagen per week in drieploegendienst. De zevende dag wordt gebruikt om de machines te onderhouden.

Met de crisis nog in gedachte zijn veel toeleveranciers terughoudend met hun investeringen. Met verbeteringen in automatisering en techniek kan met bestaande apparatuur de productie worden vergroot.

In Europa is de situatie anders. Er is overcapaciteit en er zijn bedrijven gesloten. Het tekort aan capaciteit in Noord-Amerika kan echter niet eenvoudig worden opgelost met het teveel in Europa. Dat geldt vooral voor grote auto-onderdelen.

Om investeringen aan te moedigen vergroten autofabrikanten hun betrokkenheid met hun grote toeleveranciers en proberen ze meer garanties op werk te geven. De Amerikaanse autofabrikanten Ford, Chrysler en GM brengen het aantal toeleveranciers aanzienlijk terug.

Bron: PlasticsNews