
Een team van de Universiteit van Arizona zou een eenvoudig proces hebben ontdekt voor het maken van een nieuw type kunststof uit het goedkope en veel voorkomende element zwavel. Een nieuw chemisch proces kan restzwavel omzetten in een lichte kunststof die het rendement van accu’s in elektrische auto’s kan verbeteren. De kunststof kan gemakkelijk en goedkoop op industriële schaal worden geproduceerd, aldus Pyun.
Het team heeft een lithium-zwavel accu – de volgende generatie accu’s – gebouwd die lichter en goedkoper is dan de accu’s die momenteel in elektrische en hybride auto’s worden gebruikt. De nieuwe generatie lithium-zwavel (of Li-S) batterijen zijn beter voor elektrische en hybride auto’s en voor militair gebruik. Ze zijn namelijk efficiënter, lichter en goedkoper dan de huidige typen.
De ontwikkeling kan een nieuw gebruik bieden voor zwavel dat overblijft als olie en aardgas worden geraffineerd tot zuiverder brandstof. Op deze manier komt veel meer zwavel vrij dan nodig. Van elke 100 liter benzine blijft 0,3 kg zwavel over.
De onderzoekers hebben internationaal octrooi aangevraagd op hun chemische proces en op de nieuwe polymeren voor Li-S accu’s. De op zwavel gebaseerde kunststof heeft betere elektrische eigenschappen dan het elementaire zwavel dat nu wordt gebruikt in Li-S accu’s.
www.uanews.org/story/better-batteries-from-waste-sulfur
Bij de foto: De petrischaal links bevat de kunststof. Het gele poeder rechts is zwavel. (foto Jared Griebel/ Pyun lab, UA department of chemistry and biochemistry)