BASF gaat een aantal stappen nemen om de concurrentiepositie van zijn segment Performance Products te versterken. Hierin zijn de chemicaliën ondergebracht die de eigenschappen van producten verbeteren, zoals ingrediënten voor cosmetica en farmaceutica, kunststofadditieven, pigmenten, papierchemicaliën, en chemicaliën die worden gebruikt bij de olie- en gasproductie.
In bepaalde marktsegmenten heeft de toegenomen standaardisering en de instroom van nieuwe concurrenten de markt sterk veranderd, aldus BASF. Dit geldt vooral voor kunststofadditieven en
-pigmenten, en voor water-, leer- en textielchemicaliën.
De komende jaren wil BASF zijn activiteiten aanpassen aan de veranderde marktomstandigheden en zijn concurrentiepositie versterken, onder andere door processen te stroomlijnen, door te investeren in nieuwe technieken en door het portfolio en de organisatie aan te passen.
De voorgestelde maatregelen zullen ertoe leiden dat tot eind 2015 circa 500 arbeidsplaatsen zullen verdwjinen.
‘De uitbreiding van onze speciale activiteiten in het Performance Products segment hebben ons beter bestand gemaakt tegen economische schommelingen. De groei en winstgevendheid van de standaard producten voldoen echter nog niet aan onze eisen. Daarom gaan we een groot aantal maatregelen nemen die we stap voor stap zullen doorvoeren. Verdere maatregelen worden geanalyseerd’, aldus Michael Heinz, lid van de directie van BASF SE en verantwoordelijk voor het segment Performance Products.
BASF wil de efficiency en winstgevendheid van de divisies Plastic Additives en Pigments & Resins in Europa verbeteren. Deze activiteiten bevinden zich voornamelijk in de omgeving van Bazel, Zwitserland. De Europese afdelingen voor kwaliteitszorg en productveiligheid van de divisie Pigments & Resins worden samengebracht in Ludwigshafen. Het mondiale productmanagement wordt gebundeld in Hong Kong.
Bij de divisie Plastic Additives wordt een meer marktgeoriënteerde benadering geïntroduceerd. De productgerelateerde ontwikkelings- en toepassingstechnologie zal zich meer concentreren op essentiële onderwerpen en klantindustrieën, en wordt efficiënter georganiseerd via een netwerk van mondiale competentiecentra. Ondersteunende functies, zoals techniek- en strategiemanagement blijven in Ludwigshafen.
De aangepaste marktstrategie zal leiden tot een afname van de behoefte aan productgerelateerd onderzoek op het gebied van additieven en pigmenten in het Research Center Bazel. Dit centrum wordt kleiner en beter afgestemd op de verdere ontwikkelingsstrategie van BASF. Als gevolg van de maatregelen zullen er minder administratieve functies nodig zijn in Bazel.
In totaal zal het aantal arbeidsplaatsen in Basel tegen het einde van 2015 zijn afgenomen met 350.