
Volgens een recente marktstudie van AMI Consulting nam de distributie van polymeren in 2011 zo’n 11% van de polymeerverkopen voor haar rekening, oftewel circa 3 miljoen ton kunststof ter waarde van 6 miljard euro. Ondanks de crisis in de eurozone, de sterke prijsschommelingen en de onzekerheid omtrent levering, groeide deze sector in omvang en belang. AMI verwacht echter dat de groei in 2012 afgenomen is. Bovendien hebben de distributeurs zich nog niet hersteld van het volume dat in de jaren 2008-2009 verloren ging door de recessie. In 2011 werd meer dan 500.000 ton kunststof minder verkocht dan in 2007.
Het is voor de vijfde keer dat AMI Consulting een rapport uitbrengt over de distributie van kunststoffen in Europa. Het gaat hierbij om LDPE/LLDPE, HDPE, PP, PS, ABS/SAN (en mengsels), PC (en mengsels), PA 6/6.6, PBT, POM, PMMA.
Volgens het bureau speelt distributie van polymeren een steeds grotere strategische rol binnen de kunststof waardeketen. Distributie biedt grondstofproducenten de kans om de kosten te verlagen, de efficiëntie te vergroten en betere service en ondersteuning te leveren aan de verwerkers. Deze trends worden versterkt doordat de grote kunststofgebruikers het aantal leveranciers wil verminderen en door de toenemende beschikbaarheid van kunststof uit het Midden-Oosten en Azië, dat via distributeurs wordt verkocht.
Minder gunstige factoren zijn er ook. Kunststoffabrikanten spelen hun klanten met minder kredietwaardigheid door aan distributeurs, wat het risico voor de laatste vergroot. De sterk schommelende prijzen leiden ertoe dat het moeilijker wordt om begrotingen op te stellen. Ook willen de grondstoffabrikanten zaken doen met minder distributeurs die dan wel een zo groot mogelijk afzetgebied bestrijken. Dit is gunstig voor grote pan-Europese distributeurs en zet regionale spelers onder druk.
Deze trends leiden tot reorganisaties. De grote groepen breiden hun internationale/pan-Europese activiteiten uit. Tot de recente veranderingen behoren de overname van de distributieactiviteiten van Ashland door Nexeo Solusion, en de verkoop van de distributieactiviteiten van Azelis aan Gazechim Plastiques.
De grootste tien distributeurs nemen iets meer dan de helft van het verkochte volume voor hun rekening. Hiertoe behoren A. Schulman, Albis, Biesterfeld, Chemieuro, Febo, Nexeo Solutions, Resinex en de Ultrapolymers Group. Er zijn diverse bedrijven die zouden kunnen uitgroeien tot pan-Europese groepen, stelt AMI: KD Feddersen, Ter Hell, Brenntag, Hromatka Group, Gazechim Plastiques en Omya.
AMI is van mening dat de algemene trend gunstig is voor de distributeurs. De kunststoffabrikanten zullen meer materiaal via officiële netwerken willen verkopen. Daardoor zal de omzet uit distributie de komende vijf jaar tweemaal zo snel groeien als de onderliggende groei van de vraag naar polymeren, denkt AMI.
Ga voor een inhoudsopgave naar www.amiplastics.com
Via de website kan ook informatie worden verkregen over de PRIJS van het rapport.