
Kunststoffen en rubbers kunnen een positieve bijdrage leveren aan het verminderen van de milieubelasting over de gehele levensloop van een product. De kansenkaart van de NRK laat zien dat er veel verbeterd kan worden bij NRK bedrijven op het gebied van de milieu-impact van producten en energiebesparing in de keten.
Wilt u ook graag samen met uw klant de mogelijkheden ontdekken voor milieu- en energiebesparing van uw product in de keten? Meldt u zich dan zo spoedig mogelijk aan bij de NRK voor deelname aan voor het project Duurzaam Kunststof Product 2013.
Doel van het project is:
1. Verbeteren van het ontwerp van kunststof producten met als doel om energiebesparing in de keten te realiseren en meerwaarde te creëren voor de producent en de klant.
2. Communiceren van de resultaten en geleerde lessen uit het project ten behoeve van andere bedrijven en branches.
Ronde 2011-2012
Van september 2011 tot juni 2012 heeft een eerdere ronde van het project ‘Duurzaam kunststof Product’ gelopen met de volgende resultaten:
* Oerlemans Plastics heeft samen met Beko Verpakkingen aan een nieuwe verpakking gewerkt voor een ‘kwart brood’. Hierdoor gooien consumenten minder brood weg.
* Timmerije werkte samen met Vanderlande Industries aan een duurzamere versie van twee kunststof onderdelen van de Crossorter. Hierbij is met name gekeken naar alternatieve brandvertragers en het inzetten van recyclingmateriaal.
* Schoeller Arca Systems ontwikkelde samen met een FMCG klant een kunststof logistiek systeem voor de retail markt. Dit logistieke systeem levert een milieubesparing op tijdens het (retour)transport door het lagere gewicht en volume.
De resultaten van het project
* De NRK bedrijven en hun klanten weten hoe zij de milieu-impact van hun producten kunnen analyseren met de Ecolizer LCA Tool.
* Elk bedrijf heeft een nieuw product ontwikkeld met een lagere milieu-impact en dat een energiebesparing oplevert in de keten.
* Er is een (vertrouwelijke) rapportage voor elk van de projecten inclusief de milieuanalyse.
* De resultaten van het project worden (in overleg met de deelnemers) gepubliceerd en actief onder de NRK leden verspreid.
Aanpak De aanpak bestaat uit drie fasen met drie groepsbijeenkomsten en tussendoor bedrijfspecifieke begeleiding van het ontwerpproces. Er kunnen 3-5 NRK bedrijven deelnemen aan het project in samenwerking met een klant.
Planning Het project gaat van start in januari 2013 en heeft een doorlooptijd van circa 6 maanden.
Wilt u deelnemen aan het project of meer informatie? Neem contact op met:
* Jolanda Neeft, NRK (Neeft@nrk.nl), 070-4440696
* Ingeborg Gort, Partners for Innovation (i.gort@partnersforinnovation.com), 020-6200511