Smart Plastics Bootcamp

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Een slim product (smart product) is een product dat informatie over zichzelf, andere producten of de omgeving waarin het wordt gebruikt aanwendt om nieuwe differentiërende functionaliteiten aan te bieden. Recente evoluties in de ICT- en de materiaaltechnologie (bijvoorbeeld RFID, sensoren, zelfreinigende oppervlakken, geheugenmaterialen) creëren nieuwe innovatiekansen voor bedrijven.

Hierdoor is ‘smart’ de nieuwe manier geworden om te innoveren met materialen en ICT. Sommige van deze technologieën zijn zeer geschikt om andere producten ‘smart’ te maken. We spreken in dit geval dan ook van ‘smart technologies’. Bij het ontsluiten van deze mogelijkheden duiken een aantal uitdagingen op: het introduceren van slimme producten houdt meer in dan een technische discussie alleen. Het kan betekenen dat productieprocessen moeten worden herdacht. In bepaalde gevallen kan het zelfs leiden tot andere businessmodellen en nieuwe markten.

Daarom heeft Sirris het concept van Smart Bootcamps uitgewerkt, dat bedrijven toelaat de mogelijkheden van smart producten voor hun bedrijf in te schatten en in realiteit om te zetten. Samen met Flanders’ PlasticVision wordt een specifiek programma opgezet voor de kunststoffensector. De initiërende en oriënterende workshop op 11 december 2012 kan voor een aantal deelnemende bedrijven tevens een stap zijn naar concrete ‘SMART’ innovatieplannen voor hun productenportefeuille. De workshop vindt plaats bij Sirris in Diepenbeek.

Flanders’ PlasticVision voorziet hiervoor een aansluitende haalbaarheidsstudie/toekomstverkenning welke naast de oplijsting van generieke SMART-technologieën (gerelateerd aan kunststof) ook de uitwerking garandeert van bedrijfsspecifieke innovatie- & actieplannen rond ‘SMART’ opportuniteiten. 

Programma
14.00 – Welkom Sirris en FPV – korte introductie van belang van ‘SMART’ en kunststoffen – Overzicht initiatieven Europees en wereldwijd
14.30 – Slimmere kunststofproducten – Waarom en hoe? Enkele SMART-(voorbeeld)cases uit de kunststoffensector
15.15 – SMART – Actieplan en Bootcamp – Hoe gaat dit in zijn werk ?
16.00 – Pauze
16.15 – Aansluitende ‘Flanders’ PlasticVision’ – haalbaarheidsstudie/toekomstverkenning – Beoogde impact & Modaliteiten voor deelname
16.45 – Netwerkdrink

Deelname aan het seminarie is gratis. Het aantal deelnemers is beperkt tot 20 personen.

Meer informatie: www.sirris.be