
Autofabrikanten streven steeds sterker naar gewichtsverlaging, naar het optimaliseren van de verbrandingsmotor en naar het elektrificeren van voertuigen om te voldoen aan de Corporate Average Fuel Economy Standards (CAFE), de nieuwe milieuvoorschriften. Dat bleek uit de jaarlijkse enquête van het tijdschrift WardsAuto, die werd gesponsord door DuPont. De resultaten van de rondvraag werden bekendgemaakt tijdens een seminar van Center for Automotive Research.
Bijna 700 abonnees van WardsAuto namen deel aan de enquête, die bedoeld was om de gevolgen van CAFE 2025 in kaart te brengen. Als de voorschriften worden aangenomen, moet de brandstofefficiëntie met 50% omhoog en de emissie met 50% omlaag ten opzichte van automodellen uit 2010.
Volgens DuPont kunnen deze doelstellingen alleen worden bereikt als er meer kunststof in auto’s worden verwerkt. Het concern heeft een mondiaal samenwerkingsnetwerk opgezet dat meer dan 9500 onderzoekers bij DuPont in meer dan 150 technische centra rond de wereld omvat. Het onderzoek richt zich op lichtgewicht materialen, efficiënte motoren, bio-based oplossingen, elektrificatie en alternatieve aandrijvingen. Deze zijn bestemd voor voertuigen die efficiënt met brandstof omgaan en weinig schadelijke stoffen uitstoten, terwijl ze toch voldoen aan hoge eisen ten aanzien van prestaties, veiligheid, comfort en kosten.
Er zijn geen losse oplossingen, alles hangt met alles samen, aldus DuPont. Verlaging van het gewicht is meer dan het vervangen van metalen door kunststof onderdelen. Een voorbeeld: als motoren efficiënter worden kunnen ze ook kleiner worden gebouwd, waardoor ok allerlei andere systemen kleiner kunnen worden uitgevoerd.
Bijna dertig procent van de respondenten is van mening dat een doorbraak bij de verbrandingsmotor de grootste invloed zal hebben op het verminderen van de emissies en het verbeteren van de brandstofeconomie. Innovaties zijn er bijvoorbeeld bij turbosystemen, directe inspuiting, HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition), het afstellen van de kleppen en een betere luchttoevoer.
In de enquête werd gevraagd of er verschil is tussen wie de ontwikkelingen bepaalt (wetgeving, kosten, brandstofprijzen) en wie de ontwikkelingen zou moeten bepalen. Ten opzichte van vorig jaar is er een duidelijk verschil te bespeuren. In 2011 zei de helft van de respondenten dat de overheid de ontwikkelingen moet sturen en de andere helft dat de consument de belangrijkste factor zou moeten zijn. Dit jaar is de mening dat vooral de consument de ontwikkelingen moet sturen.
Bij de afbeeldingen:
1. Wie heeft de meeste invloed: de overheid of de consument.
2. Veranderingen tot 2025.
3. Technische verbeteringen die de meeste invloed hebben op brandstofgebruik en emissies.
Bron: DuPont
Afbeeldingen: DuPont