Middle managers in een technische omgeving.

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Organisatiestructuren worden steeds complexer en middle managers (operationele managers) blijven onmisbaar om de doelstellingen van organisaties te bereiken. De nadruk blijft op management en leidinggeven, maar leiderschap tonen en coaching worden steeds belangrijker om je te kunnen onderscheiden. Typische functiebenamingen in een technische omgeving zijn: chef werkplaats, hoofd bedrijfsbureau, hoofd technische dienst, maintenance manager, productieleider, projectmanager, teamleider.

Wat is een middle manager?
Definitie: een middle manager is iedereen die zelf leiding geeft en bovendien een of meer managementlagen boven zich heeft. De middle manager moet én klantgericht én mensgericht zijn. En vaak moet hij of zij besluiten van het hogere management uitvoeren en uitleggen aan medewerkers voor wie het nut van die besluiten niet altijd duidelijk is. In het ongunstigste geval is de hoofdtaak om te fungeren als stootkussen: zorgen dat er geen onplezierige verrassingen of tegenvallers op het bordje van het hoger management komen.

Valkuil van een middle manager
De uiteindelijke valkuil voor middle managers is dat ze klem komen te zitten tussen de eisen en verwachtingen van enerzijds het senior management en anderzijds de medewerkers. Het hogere management verwacht loyaliteit aan het beleid en medewerkers verwachten dat hún belangen optimaal worden behartigd. Het einde van de middle manager is dan ook al vele malen aangekondigd: zij zouden de ‘overtollige bagage’ zijn in de organisatie; die laag waar ingezette vernieuwingen stranden op onkunde en onwil.

Overleven als middle manager
Rode draad én voorwaarde om te slagen als middle manager en om plezier te kunnen beleven aan deze veeleisende functie, is om het balanceren tussen meerdere loyaliteiten en betrokkenen leuk, afwisselend en uitdagend gaat vinden. De kunst is: de schakel te zijn tussen de ‘strategische denkers’ aan de top en de ‘doeners’ op de werkvloer. Bij wie op deze manier naar deze functie kijkt, groeit het inzicht dat je voor zowel het senior management en voor je medewerkers een factor bent waar ze niet omheen kunnen en niet omheen willen; jij als spil in de organisatie!

Is er toekomst voor de functie van middle manager?
Anderen hebben er juist op gewezen dat middle managers absoluut onmisbaar zijn. Zij spelen een sleutelrol om te zorgen dat de plannen en doelen die de top bedenkt ook daadwerkelijk worden omgezet in producten voor tevreden klanten. Organisaties worden in toenemende mate complex en wie anders kan de verbindende rol vervullen? Middle managers hebben kennis van werkprocessen en veelvuldig contact met klanten én daarom weten ze waar de problemen en knelpunten liggen en welke oplossingen er zijn.

Vaardigheden
De ervaring wijst uit dat voor een middle manager drie vaardigheden essentieel zijn:
1. Leiderschap
2. Leidinggeven en management
3. Coaching en coachend leidinggeven
In de praktijk blijkt de tijdsbesteding als volgt te zijn:
1. 75 -85 % Leidinggeven
2. 15-10 % Coaching
3. 5-10 % Leiderschap

Leidinggeven en management  Het plannen van werk, de planning (laten) uitvoeren, en evalueren wat beter kan. De nadruk ligt dus op operationeel management en het werk is samen te vatten in vijf verantwoordelijkheden: plannen, organiseren, ‘bemensing’, aansturen en controleren en als sluitstuk evalueren.
Coachen  Coachen /Coachend leidinggeven is een manier van leidinggeven die gericht is op het verbeteren van prestaties van medewerkers waarbij de centrale boodschap is: stuur jezelf en neem je verantwoordelijkheid. Het doel is de capaciteiten van de medewerkers te ontwikkelen. Daarbij geldt dat dit in het belang dient te zijn van zowel de organisatie (betere resultaten) als de medewerker( persoonlijke ontwikkeling).
Leiderschap  Nadenken over en formuleren van een langetermijnvisie, netwerken en samenwerken met andere leidinggevenden, collega’s inspireren en motiveren, initiëren en sturen van veranderingen, een voorbeeld zijn voor medewerkers. Kortom: formuleren ‘waar sta ik voor’ en laten zien: ‘waar ga ik voor’.

Tot slot
Ook in de toekomst gaat nog steeds veruit de meeste tijd voor een middle manager naar het traditionele managen en leidinggeven:
* Medewerkers coachen en motiveren
* Effectiever communiceren met collega’s en medewerkers
* Initiatieven ontwikkelen
* Zelfmanagement / Time Management
* Handig omgaan met uw leidinggevende
* Verzorgen van presentaties; zichtbaar worden voor anderen
* Omgaan met een continu veranderende omgeving
Als deze basisvaardigheden op orde zijn, en geleerd is om meer afstand te nemen van de dagelijkse beslommeringen, is het mogelijk om steeds beter toe te komen aan werk waarmee de middle manager zich positief kan onderscheiden.

Bron: Streng Dijkerman & Partners
Een trainingsbureau dat onder andere cursussen leidinggeven geeft aan middle managers. Deze trainingen zijn altijd een mix van relevante theorie, aanzet tot zelfreflectie en concrete uitdaging tot gedragsverandering.

www.streng.nl