
De twee grootste cruiseschepen ter wereld, de Oasis of the Seas en de Allure of the Seas hebben beide meerkabels van Dyneema. De kabels zijn sterk, licht van gewicht en gemakkelijk te hanteren. Dit waren de belangrijkste redenen voor rederij Royal Caribbean Cruises Ltd. (RCCL) om voor kunststof te kiezen.
De twee identieke zusterschepen zijn 360 meter lang en 47 meter breed. Ze hebben 16 passagiersdekken en capaciteit voor 8000 personen, inclusief de bemanning. Ze zijn zo’n 40% groter dan het in grootte daarop volgende cruiseschip. Een belangrijk voordeel van Dyneema kabels is dat ze lang meegaan. Na een jaar gebruik was er weinig tot geen slijtage.
Verder kunnen bij het aanmeren twee kabels naar de wal worden gebracht in plaats van een. Hierdoor ligt het schip eerder aan de kade en kunnen de motoren eerder uit worden gezet, wat nogal wat brandstof bespaart.
Vaak zijn meerkabels gemaakt van polypropeen en polyester, en daardoor dikker en lastiger te hanteren. Dan moeten ook de lieren groter zijn. RCCL wilde juist kleinere lieren om zoveel mogelijk ruimte te creëren voor de passagiers.